... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
پزشکی ۰۲ دی ۱۴۰۲ - 2:27 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

باور های غلط در مورد کلسترول تخم مرغ

در تخم مرغ تنها یک سوم اسید های چرب آن، از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL(کلسترول خوب) و LDL کم آتروژنیک است.

سیاست شرق _ تخم مرغ به دلیل دارا بودن ۲۱۰ میلی گرم کلسترول، در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است؛ چون تصور می شد که با خوردن آن، کلسترول خون افزایش می یابد.

به نقل از بلومبرگ، مطالعات متعددی توسط محققین در مراکز معتبر و در طول سال های متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته که ثابت کرده است:

خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می تواند مفید باشد.

خوردن تخم مرغ با کلسترول خون ارتباط خاصی ندارد.

آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد «اسید چرب اشباع بویژه نوع ترانس» است و نه کلسترول های غذایی.

در تخم مرغ تنها یک سوم اسید های چرب آن، از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL(کلسترول خوب) و LDL کم آتروژنیک است.

ارزش غذایی تخم مرغ

به نقل از فرارو، تخم مرغ در واقع سلولی است که برای تولید مثل ساخته شده است، با این حال، تخم‌مرغ‌هایی که ما معمولا می‌خوریم تخم‌های بارور نشده‌ای هستند که نمی‌توانند تبدیل به جوجه شوند. نکته جالب این است که یک مرغ می‌تواند در طول سال چیزی حدود ۲۵۰-۲۹۰ تخم در سال بگذارد و به طور کلی تخم مرغ عمدتا از یک سفیده (۲/۳ وزن)، یک زرده (۱/۳ وزن) و یک پوسته تشکیل شده است.

سفیده بیشتر حاوی آب و پروتئین، معادل ۱۰ درصد است. زرده، اما از حدود ۵۰ درصد آب تشکیل شده و بقیه آن بیشتر چربی و پروتئین است. نکته جالب توجه دیگر این است که زرده تخم‌مرغ حاوی حدود ۷۵ درصد از کل کالری یک تخم‌مرغ است. زرده همچنین حاوی مقادیر بیشتر آهن، ویتامین A و تیامین (ویتامین B۱) است.

مصرف تخم مرغ تاثیرات رضایت‌بخشی در بهبود وضعیت تغذیه‌ای جمعیت دنیا به ویژه در کشور‌هایی که منابع اقتصادی محدودی برای خانواده‌هایشان دارند، داشته است و این واقعیت از طریق کاهش سوءتغذیه ناشی از کمبود مواد غذایی در اکثر کشور‌های در حال توسعه ثابت شده است.

فواید یا خواص شگفت انگیز تخم مرغ برای سلامتی

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم تخم مرغ منبع ارزشمندی از پروتئین باکیفیت است و در حالی که ۱۳ ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن ما را در خود دارد، شامل اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های ضروری هم است.

۶۰ درصد از پروتئین باکیفیت بالا در تخم مرغ را می‌توان در سفیده تخم مرغ یافت، در حالی که زرده تخم‌مرغ حاوی بقیه آن به همراه چربی‌های سالم حیاتی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست که همگی کمک ارزشمندی به نیاز‌های غذایی روزانه ما می‌کنند.

در ادامه برخی از مزایای کلیدی سلامتی یا همان خواص تخم مرغ را بررسی می‌کنیم:

۱- تخم مرغ غنی از مواد مغذی است

بیایید با این واقعیت شروع کنیم که تخم مرغ مملو از طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است و این یکی از خواص تخم مرغ است. طوری که یک وعده غذایی حاوی دو عدد تخم مرغ حاوی مواد زیر خواهد بود:

۸۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین D
۵۰ درصد از نیاز روزانه به فولات
۲۵ درصد از نیاز روزانه به ریبوفلاوین (ویتامین B۲).
۴۰ درصد از نیاز روزانه به سلنیوم

تخم‌مرغ همچنین حاوی مقادیر مفیدی از ویتامین‌های A، E، B۵، B۱۲ و همچنین آهن، ید و فسفر است که همه مواد مغذی حیاتی برای حمایت از رژیم غذایی سالم و متعادل شما هستند. از طرف دیگر این ماده غذایی حاوی مواد مغذی کمیاب مختلفی است که برای سلامتی مهم هستند و اگر بتوانید تخم‌مرغ‌های ارگانیک یا غنی‌شده با امگا ۳ را مصرف کنید، این تخم‌مرغ‌ها حتی مواد مغذی‌تری دارند.

.

۲- تخم مرغ پروتئین با کیفیت عالی ارائه می‌کند

تخم‌مرغ به عنوان منبع ارزشمندی از پروتئین با کیفیت در نظر گرفته می‌شود. پروتئین‌ها، بلوک‌های ساختمانی زنده‌ای هستند که برای تقویت، ترمیم ماهیچه‌ها و بافت‌ها ضروری هستند و به طور کلی یک تخم‌مرغ حاوی حدود ۶٫۳ گرم پروتئین است.

مزیت قدرتمند پروتئین موجود در تخم‌مرغ به این واقعیت مربوط می‌شود که تخم‌مرغ حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری، به مقدار کافی، برای بهبود رشد و نگهداری موثر عضلات است.

دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی بسیار مهم است و مطالعات نشان می‌دهد که اکثر انسان‌ها، کمتر از میزان ضروری بدن‌شان پروتئین دریافت می‌کنند و این در حالی است که با مصرف یک تخم‌مرغ بزرگ می‌توانند حدود ۶ گرم پروتئین به دست آورند.

خوردن پروتئین کافی می‌تواند به کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، کاهش فشار خون و بهبود سلامت استخوان کمک کند و دستیابی به همه این‌ها بخشی از خواص تخم مرغ است.

۳- تخم مرغ سطح کلسترول خوب را بهبود می‌بخشد

یکی از خواص اصلی تخم مرغ این است که به افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب کمک می‌کند و این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد تخم مرغ تاثیر کمی بر خطر بیماری قلبی دارد. پس نگران کلسترول تخم مرغ نباشید.

این بخشی از فوائد ارزشمند مصرف تخم مرغ بود، که می تواند بعنوان یک غذای سالم و طبیعی، در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »