... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - 9:38 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اردوغان: عضویت سوئد در ناتو، با پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا است

اردوغان: ابتدا مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را هموار کنید. ما نیز سپس راه را برای سوئد [برای عضویت در ناتو] فراهم خواهیم کرد.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است در صورتی که اتحادیه اروپا با پیوستن کشورش در این اتحادیه موافقت کند، ترکیه نیز از عضویت سوئد در ناتو حمایت خواهد کرد.

به نقل از یورونیوز، اردوغان در این زمینه خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد: «ابتدا مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را هموار کنید. ما نیز سپس راه را برای سوئد [برای عضویت در ناتو] فراهم خواهیم کرد، همانطور که این اقدام را برای فنلاند انجام دادیم.

آقای اردوغان که در آستانه نشست ناتو این سخنان را مطرح کرده، گفته که در همین نشست در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، خواسته خود را بیان خواهد کرد.

او همچنین گفت که آمریکا را از تصمیم خود مطلع کرده است.

اظهارات آقای اردوغان در حالی بیان می‌شود که او امروز (دوشنبه) با نخست وزیر سوئد و دبیر کل ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، دیدار کرده است.

پیشتر اعلام شده بود که در آستانه برگزاری اجلاس کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سوئد در تلاش است تا موافقت ترکیه برای پیوستنش به این سازمان را جلب کند.

پذیرش عضو جدید در ناتو مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای این پیمان آتلانتیک شمالی است. آمریکا و کشورهای غربی از عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کنند.

بر اساس پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ترکیه می‌تواند در ازای اعلام موافقت خود با پیوستن سوئد به ناتو، جت‌های جنگنده جدید از ایالات متحده دریافت کند.

طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه قرار است اردوغان و بایدن در حاشیه نشست سران ناتو در لیتوانی به طور دوجانبه با یکدیگر در این باره گفت‌و‌گو کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »