... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - 0:20 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

کدام کشورها، در رهگیری پهبادها و موشک های ایرانی به سمت اسراییل، دخالت داشتند؟

ایران شنبه شب حمله گسترده ای را به اسرائیل انجام داد و بیش از 300 پهپاد و موشک به سمت آن شلیک کرد که چهار کشور ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن، به اسرائیل در رهگیری آنها کمک کردند.  

سیاست شرق _ وبسایت خبری «میدلیست آی» نوشت: تهران ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک پرتاب کرد که چهار کشور در رهگیری آنها، به اسراییل کمک کردند.

ایران شنبه شب حمله گسترده ای را به اسرائیل انجام داد و بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت آن شلیک کرد که چهار کشور ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن، به اسرائیل در رهگیری آنها کمک کردند.  

این اولین حمله نظامی مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود. این عملیات در پاسخ به حملات اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه در اوایل ماه جاری انجام شد که در آن هفت تن از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از جمله دو فرمانده ارشد آنها، کشته شدند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که ایران به واشنگتن اطلاع داده است که حملاتش علیه اسرائیل «محدود» و برای دفاع از خود خواهد بود. 

امیرعبداللهیان گفت که ایران برای محافظت از خود در برابر هرگونه «تجاوز جدید» «دریغ نخواهد کرد».

سیستم ضد موشکی« آرو» که با همکاری ایالات متحده ساخته شده است، یک سامانه موشکی زمین به هواست که در خارج از جو برای دفع موشک های دوربرد عمل می کند. هدف آن رهگیری موشک ها قبل از فرود به سمت هدف است.

اسرائیل همچنین فلاخن داوود را در اختیار دارد که موشک های میان برد را رهگیری می کند. 

گنبد آهنین که موشک های کوتاه برد را سرنگون می کند، در طول جنگ برای رهگیری راکت های شلیک شده توسط حماس و حزب الله لبنان مورد استفاده قرار گرفته است.

مقامات آمریکایی مدعی شدند که بیش از ۷۰ هواپیمای بدون سرنشین و سه موشک بالستیک توسط نیروی دریایی و هواپیماهای نظامی این کشور رهگیری شدند. جزئیات خاصی در مورد اینکه کدام سیستم های دفاعی مورد استفاده قرار گرفته اند، ارائه نشده است. 

این مقامات به سی ان ان گفتند که نیروی دریایی این موشک های بالستیک را با استفاده از سامانه دفاع موشکی ایجیس روی دو ناوشکن موشک های هدایت شونده در شرق مدیترانه سرنگون کرد. 

منابع امنیتی به رویترز گفتند که نیروهای آمریکایی همچنین پهپادهای ایرانی را بر فراز استان‌های سویدا و درعا در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اردن سرنگون کردند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: برای حمایت از دفاع از اسرائیل، ارتش آمریکا طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالستیک را به منطقه منتقل کرد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز، روز یکشنبه تایید کرد که نیروی هوایی سلطنتی (RAF) “تعدادی از پهپادهای تهاجمی ایران” را سرنگون کرده است. وی افزود که RAF هواپیماهای بیشتری را به منطقه فرستاده است.

مقامات اسرائیلی گفتند فرانسه نیز در رهگیری ماسک ها و پهپادهای ایران،مشارکت داشته است.

هاگاری، بدون اشاره به جزئیات بیشتر در مورد دخالت فرانسه، گفت: «فرانسه فن‌آوری، جت، رادار بسیار خوبی دارد و می‌دانم که آنها در گشت‌زنی در حریم هوایی مشارکت داشتند.» 

به گفته منابع امنیتی به نقل از رویترز، اردن همچنین در رهگیری موشک های ایران مشارکت داشته است. منابع گفتند این موشک ها در نزدیکی دره اردن و در امتداد مرز اردن و سوریه رهگیری شدند. 

در بیانیه کابینه اردن آمده است: «در این مدت تعدادی ترکش در چندین مکان بدون ایجاد خسارت قابل توجه یا آسیب به شهروندان سقوط کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »