... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - 7:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفیر کرواسی: ما نیز، بخشی از تحریم ها هستیم

اشتامبوک: وقتی برنامه جامع اقدام مشترک به وجود آمد، صدها تاجر کروات تمایل داشتند با ایران همکاری کنند اما متأسفانه تحریم‌ها این روابط را از بین برد و ما فرصت‌ها را از دست دادیم.

سیاست شرق _ سفیر کرواسی در تهران، با اشاره به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران، گفت: ما نیز، شامل بخشی از تحریم‌ها هستیم، تحریم‌ها خلاف میل ما است.

به نقل از دنیای اقتصاد، دراگو اشتامبوک، بعد از ظهر روز دوشنبه، ۱۹ تیر ماه، در نشست بررسی نقش تشکل‌های اقتصادی در دیپلماسی تجاری که در ادامه سلسله برنامه‌های نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ما نیز شامل بخشی از تحریم‌ها هستیم. تحریم‌ها خلاف میل ما است، اما پتانسیل‌های بسیار زیادی هم در این رابطه هست؛ وقتی برنامه جامع اقدام مشترک به وجود آمد، صدها تاجر کروات تمایل داشتند با ایران همکاری کنند اما متأسفانه تحریم‌ها این روابط را از بین برد و ما فرصت‌ها را از دست دادیم.

وی در ادامه افزود: کرواسی به‌دلیل کمک‌های ایران از این کشور تشکر می‌کند، زیرا ایران اولین کشور آسیایی بود که کرواسی را به رسمیت شناخت.

اشتامبوک گفت: بسیاری از مردم کرواسی معتقدند با ایران دوست هستیم و اسم کشور ما، اسمی باستانی و قدیمی ایرانی است. ایران و کرواسی دو کشور دوست هستند. دوست دارم جوامع‌مان را کنار هم قرار دهیم و در این راستا شما می‌توانید به اتاق بازرگانی کرواسی بیایید و آن‌جا می‌توانیم بهتر کمک‌تان کنیم.

اشتامبوک گفت: کرواسی به‌دلیل کمک‌های ایران از این کشور تشکر می‌کند، زیرا ایران اولین کشور آسیایی بود که کرواسی را به رسمیت شناخت.

سفیر کرواسی در خصوص ظرفیت‌های کشورش خاطرنشان کرد: کرواسی کشوری کوچک، اما استراتژیک است و افراد مشهوری متولد این کشور هستند. از نظر دارویی بهترین آنتی‌بیوتیک دنیا را داریم، همچنین تولید سریع‌ترین ماشین دنیا را داریم که شاید بتوانیم در این مورد هم به ایران کمک کنیم.

از کشورهای بزرگی مثل شما می‌ترسیم!

او اظهار داشت: کرواسی از نظر توریست نیز ظرفیت فراوانی دارد. درهای ارتباطات ما با شما باز است و هر کمکی از دستمان برآید، انجام خواهیم داد. و اگر بتوانید راه ارتباطات دو کشور را باز کنید، خوشحال خواهیم شد، ما احترام بسیار زیادی برای مردم ایران قائلیم.

سفیر کرواسی در ایران با اشاره به تحریم‌های تحمیلی علیه ایران، گفت: تحریم‌ها خلاف میل ما است اما پتانسیل‌های بسیار زیادی هم در این رابطه هست؛ وقتی برنامه جامع اقدام مشترک به وجود آمد، صدها تاجر کروات تمایل داشتند با ایران همکاری کنند اما متأسفانه تحریم‌ها این روابط را از بین برد و ما فرصت‌ها را از دست دادیم.

اشتامبوک با بیان اینکه تصویری که از ایران ارائه شده تصویری نادرست است، گفت: زمانی که از نزدیک می‌بینم شگفت‌زده می‌شویم، شما مردم بسیار باهوشی هستید و آینده روشنی دارید و امید است روابط تجاری، فرهنگی و دیپلماسی را به‌زودی برقرار کنیم.

کرواسی

کرواسی کشوری است واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگووین و از جنوب با مونته نگرو و دریای آدریاتیک هم مرز است.

زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. جمعیت کرواسی ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار نفر است که اغلب آنها کروات هستند. مذهب رایج این کشور مسیحیت کاتولیک است و زبان رسمی آن زبان کرواتی نام دارد. واحد پول این کشور کونا نام دارد.

شاخص توسعه

کرواسی با شاخص توسعه انسانی ۱۰۸۰۵ در زمره کشورهای توسعه یافته دنیا قرار دارد. درآمد سرانه این کشور بر اساس برآورد سال ۲۰۱۴ معادل ۱۳۰۹۲۰ دلار بر اساس ارزش اسمی و ۱۸۰۳۱۴ دلار بر اساس قدرت برابری خرید است.

توریسم از منابع درآمد اصلی این کشور و ۲۰ درصد کل تولید اقتصادی این کشور از این صنعت به دست می آید. نظام حکومتی کرواسی جمهوری پارلمانی تک مجلسی است. این کشور در سازمانهای بین المللی مختلفی از جمله اتحادیه اروپا عضویت دارد. این کشور، همچنین عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، نیز است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »