... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 5:41 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: توافق ترکیه و یونان، برای بهبود روابط

این شرکای قدیمی، توافق کردند که بر دنبال کردن روابط حسن همجواری، باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی، افزایش حجم تجارت و کار بر روی موضوعاتی که آنها را از هم جدا کرده است، به ویژه در دریای اژه تمرکز کنند. 

سیاست شرق _ یونان و ترکیه، روز پنجشنبه توافق کردند تا روابط خود را از سر بگیرند و نقشه راهی را ایجاد کنند که برای آغاز دوره جدیدی از روابط بین دو متحد ناتو اما دشمنان تاریخی طراحی شده است.

به نقل از رویترز، در سفر تاریخی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به یونان، این شرکای قدیمی، توافق کردند که بر دنبال کردن روابط حسن همجواری، باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی، افزایش حجم تجارت و کار بر روی موضوعاتی که آنها را از هم جدا کرده است، به ویژه در دریای اژه تمرکز کنند. 

اردوغان پس از دیدار با نخست وزیر یونان، کیریاکوس گفت:«هیچ مسئله ای بین ما وجود ندارد، که قابل حل نباشد.»

این دو متحد ناتو، خواهان آند که حجم تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار برسانند، در حالی که اردوغان گفت که هر دو کشور می توانند از نشست های سطح بالا که سالانه برگزار می شود، سود ببرند.

میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفت: «جغرافیا و تاریخ حکم کرده است که ما در یک همسایگی زندگی کنیم. اما من مسئولیت تاریخی را احساس می کنم که از این فرصت استفاده کنم تا دو کشور را در کنار هم قرار دهم، همانطور که مرزهای ما هستند.»

روابط سرد بین دو همسایه که در سال‌های اخیر بیشتر به شوخی‌های لفظی عادت کرده‌اند، پس از ارسال سریع کمک‌های یونان در پی زلزله ویرانگر ترکیه در ماه فوریه، به طور قابل توجهی از بین رفت.

یونان مجوز اتحادیه اروپا را برای فعال کردن مجدد ویزای توریستی هفت روزه برای بازدیدکنندگان ترک برای ۱۰ جزیره نزدیک به سواحل ترکیه دریافت کرد.هر دو کشور می خواهند نشان دهند که مایل به اصلاح روابط هستند.

ترکیه بیش از دو دهه است که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است . پس از بحران بدهی که منطقه یورو را تکان داد، یونان می خواهد جایگاه خود را بازیابد و به عنوان ستون ثبات در یک چشم انداز ژئوپلیتیکی در حال تغییر به دلیل جنگ در اوکراین و درگیری غزه ظاهر شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »