... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - 11:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

روسیه، کمک رسانی سازمان ملل به سوریه را از خاک ترکیه، وتو کرد

روسیه و سوریه استدلال کرده اند که عملیات کمک رسانی، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می کند. آنها می گویند که کمک های بیشتری باید از داخل کشور ارسال شود، مسئله ای که گروههای مخالف دولت سوریه و کشورهای غربی، با آن مخالف هستند.

سیاست شرق _ روسیه، تمدید مجوز ۹ ماهه عملیات بشردوستانه طولانی‌مدت سازمان ملل در ترکیه برای ارسال کمک به ۴ میلیون نفر در شمال غرب سوریه، که تحت کنترل شورشیان و مخالفان دولت مرکزی سوریه است را، وتو کرد، مسئله ای که کمک رسانی به ساکنان این منطقه تحت کنترل مخالفان دمشق را، با چالش روبرو نمود.

به نقل از رویترز، ارسال کمک های سازمان ملل، نیازمند مجوز لازم از سوی شورای امنیت است، از سویی دیگر، دولت سوریه در دمشق که روابط نزدیکی با مسکو دارد، با عملیات سازمان ملل، به دلایل حاکمیتی موافقت نکرد. 

روسیه و سوریه استدلال کرده اند که عملیات کمک رسانی، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می کند. آنها می گویند که کمک های بیشتری باید از داخل کشور ارسال شود، مسئله ای که گروههای مخالف دولت سوریه و کشورهای غربی، با آن مخالف هستند.

شورای امنیت در سال ۲۰۱۴ مجوز ارسال کمک به مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه از عراق، اردن و دو نقطه در ترکیه را صادر کرد. اما روسیه و چین آن را تنها به یک نقطه مرزی ترکیه کاهش دادند.

پس از زلزله ای که در ماه فوریه در ترکیه و سوریه منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر شد، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به سازمان ملل اجازه داد تا از دو گذرگاه مرزی دیگر از ترکیه برای ارسال کمک استفاده کند. این تأییدیه در ۱۳ آگوست منقضی می شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای تمدید ۱۲ ماهه این سازمان فشار آورده بود.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، گفت: گوترش از اینکه شورا به توافق نرسیده است ناامید شد و از اعضا خواست تا تلاش‌های خود را برای حمایت از ادامه ارسال کمک‌های فرامرزی به میلیون‌ها انسان نیازمند شدید در شمال غرب سوریه برای طولانی‌ترین دوره ممکن مضاعف کنند.

با این حال، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت، پس از اعمال حق وتو و قبل از رای گیری شورا در مورد پیشنهاد شش ماهه روسیه، گفت: اگر پیش نویس ما مورد حمایت قرار نگیرد، آنگاه می توانیم ادامه دهیم و سازوکار فرامرزی را تعطیل کنیم.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده گفت که ایالات متحده به همکاری با همه اعضای شورا برای تجدید عملیات کمک ادامه خواهد داد و از روسیه خواست در موضع خود تجدید نظر کند.

بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل گفت که دمشق وضعیت را ارزیابی کرده و موضع خود را اعلام خواهد کرد.

صباغ به شورا گفت که مجوز عملیات کمک‌رسانی تنها باید برای شش ماه تمدید شود و از متن پیش‌نویس‌شده توسط سوئیس و برزیل انتقاد کرد و گفت که “منعکس کننده انتظارات سوری‌ها نیست”.

چین در رای گیری برای تمدید ۹ ماهه مجوز عملیات کمک رسانی که توسط سوئیس و برزیل پیش نویس شده بود، رای ممتنع داد، در حالی که ۱۳ عضو باقیمانده شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

تنها روسیه و چین به پیشنهاد روسیه برای تمدید شش ماهه رای مثبت دادند. ده عضو شورای امنیت رای ممتنع دادند و آمریکا، بریتانیا و فرانسه رای منفی دادند.

هر قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به حداقل ۹ رأی موافق و بدون وتوی روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه یا بریتانیا نیاز دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »