... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - 3:31 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

روایت خبرگزاری تاس روسیه، از دیدار جلالی و بوگدانف در مسکو

پیشتر وزارت امور خارجه ایران به الکسی ددوف سفیر روسیه در تهران در رابطه با بیانیه پایانی نشست روز دوشنبه وزیران روسیه و شورای همکاری خلیج فارس اعتراض کرده بود. 

سیاست شرق _ خبرگزاری «تاس» روسیه نوشت: میخائیل بوگدانوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پی نشست گفتگوهای راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در مسکو برگزار شد، با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه دیدار و درباره مشکلات خاورمیانه گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با اعلام این خبر افزود که دیپلمات ارشد روسیه بنا به درخواست سفیر ایران، سفیر ایران را پذیرفت.

طرفین درباره هماهنگی نزدیک‌تر رویکردهای اصولی مسکو و تهران در مورد مشکلات خاورمیانه مورد علاقه دوجانبه، از جمله در نظر گرفتن نتایج دور ششم مذاکرات گفتگوی راهبردی بین روسیه و شورای همکاری کشورهای عربی بحث و تبادل نظر کردند.

پیشتر وزارت امور خارجه ایران به الکسی ددوف سفیر روسیه در تهران در رابطه با بیانیه پایانی نشست روز دوشنبه وزیران روسیه و شورای همکاری خلیج فارس اعتراض کرده بود. 

این اعتراض به ماده بیانیه، درباره تملک سه جزیره در خلیج فارس ابراز شد. وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه این جزایر متعلق به ایران است، از روسیه خواست موضع خود را در این مورد تعدیل کند.

ششمین دور مذاکرات وزیران در چارچوب گفتگوهای راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه در مسکو برگزار شد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از این مذاکرات گفت که طرفین برنامه اقدام مشترکی را برای سال های ۲۰۲۳-۲۰۲۸ به تصویب رسانده اند. بر اساس اعلام دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس، وزیران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح از جمله ابتکار امارات متحده عربی و تلاش‌های این کشور برای حل مسالمت‌آمیز مشکل سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، از طریق گفتگوهای دوجانبه یا در دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل متحد ابراز داشتند. 

جزایر ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، که در بخش استراتژیک خلیج فارس قرار دارند، مورد ادعای امارات متحده عربی قرار دارند، مسئله ای که به دفعات، توسط جمهوری اسلامی ایران رد شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »