... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - 8:50 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ایران به بیانیه پایانی نشست مشترک” روسیه و شورای همکاری خلیج فارس”/ بیانیه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: این جزایرتا ابد متعلق به ایران هستند و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد

سیاست شرق _ ششمین نشست مشترک وزیران گفتگوی راهبردی بین شورای همکاری خلیج فارس و فدراسیون روسیه روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳ در مسکو برگزار شده بود، با صدور بیانیه ای پایان یافت.

به نقل از وبسایت زاویا، ریاست طرف شورای همکاری خلیج فارس بر عهده سید بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان، رئیس جلسه جاری شورای وزیران شورای همکاری، و ریاست طرف روسی به ریاست آقای سرگئی لاوروف بود.

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و جاسم محمد آلبودایوی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در این نشست شرکت داشتند.

در بیانیه پایانی، وزیران بر اهمیت گفتگوی راهبردی میان شورای همکاری خلیج فارس و فدراسیون روسیه به منظور دستیابی به منافع مشترک و تقویت دوستی، اعتماد متقابل و همکاری بین دو طرف تاکید کردند.

در بیانیه پایانی به موضوعات مختلفی از جمله: یمن، فلسطین، مرزهای عراق و کویت،لیبی، سودان، افغانستان، جنگ اوکراین و سایر موارد مورد علاقه طرفین اشاره شد.

با این حال در بخش هایی از بیانیه پایانی نیز، به موضوعات مرتبط با ایران نیز اشاره شد:

وزیران از توافق پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در خصوص تلاش‌ها و میانجی‌گری‌های سلطان نشین عمان، جمهوری عراق و جمهوری خلق چین که شامل ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بود، استقبال کردند. ابراز امیدواری کردند که این توافقنامه گامی مثبت برای حل اختلافات و پایان دادن به همه مناقشات منطقه ای از طریق گفت و گو و دیپلماسی باشد و بر اهمیت روابط بین کشورها بر اساس تفاهم، احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت، عدم مداخله در امور داخلی و پایبندی به منشور ملل متحد و قوانین و هنجارهای بین المللی تاکید کردند.وزیران همچنین بر حمایت خود از اقدامات کاهش تنش و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه به منظور تقویت و تضمین امنیت در این منطقه استراتژیک مهم جهان تاکید کردند.

وزیران بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و امنیت آبراه ها در منطقه و رسیدگی به تهدیدات خطوط کشتیرانی دریایی، تجارت بین المللی و تاسیسات نفتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند.

در قسمتی از بیانیه پایانی نیز، به جزایر ایرانی «تنب کوچک»، «تنب بزرگ» و «ابو موسی» اشاره شد و از آنچه «تلاش‌های صلح‌آمیز و ابتکار امارات متحده عربی در خصوص اختلافات با ایران عنوان شده، از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین‌المللی» حمایت کردند.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) ۲۰ تیر ماه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود خواند و تصریح کرد: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسؤولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

آنچه در بیانیه پایانی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس قابل تامل بود، هیچگونه موضع گیری نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و احیای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی نشده است.

همچنین در بیانیه پایانی، بر اهمیت پایبندی به اصول حقوق بین الملل، حقوق بین الملل بشردوستانه و منشور سازمان ملل متحد، حسن همجواری و حفظ نظم بین المللی موجود بر اساس احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دولت ها و غیره تاکید کردند. مداخله در امور داخلی آن، عدم استفاده یا تهدید به زور، رویارویی با چالش ها و بحران ها از طریق مسالمت آمیز، اولویت دادن به گفتگو و حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره.

وزیران از تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در میانجی‌گری با هدف ایجاد شرایط برای راه‌حل سیاسی بحران اوکراین مطابق با قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد استقبال کردند و ابراز امیدواری کردند که این تلاش‌ها به یک راه حل عادلانه منجر شود. صلح فراگیر و پایدار و بازگرداندن امنیت، صلح و ثبات در منطقه.

علاوه بر این، وزرا محکومیت خود را نسبت به تروریسم، صرف نظر از منبع آن، و رد تمامی اشکال، انگیزه ها و توجیهات آن ابراز کردند. آنها بر اهمیت مقابله با گسترش ایدئولوژی تروریستی و افراط گرایی از جمله اینترنت و تلاش برای خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم تاکید کردند. آنها عزم خود را برای تقویت تلاش های منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی ابراز کردند. وزیران همچنین بر لزوم جلوگیری از تامین مالی، تسلیح و استخدام گروه‌های تروریستی توسط افراد یا نهادها و رسیدگی به تمامی فعالیت‌هایی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کنند، تاکید کردند.

وزرا تاکید کردند که مدارا و همزیستی مسالمت آمیز از مهم ترین ارزش ها و اصول روابط بین ملت ها و جوامع است. در این راستا، وزرا از تصویب قطعنامه ۲۶۸۶ شورای امنیت استقبال کردند که به موجب آن شورا به رسمیت شناخت که سخنان نفرت پراکنی، نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه هراسی و اشکال مربوط به عدم تحمل، تبعیض جنسیتی و اعمال افراط گرایی که می تواند به شیوع، تشدید درگیری ها کمک کند.

در پایان این دیدار، وزراء ابراز امیدواری کردند که این گفتگوی راهبردی و نتایج به دست آمده در آن به تقویت دوستی و همکاری بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و فدراسیون روسیه و ارتقای ارتباطات بین مردم برای دستیابی به منافع مشترک کمک کند. منجر به حفظ امنیت، صلح، رفاه و ثبات در جهان شود. وزراء تصمیم گرفتند هفتمین نشست وزرای گفتگوهای راهبردی را در قطر در سال ۲۰۲۴ برگزار کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »