... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - 0:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ترکیه و امارات، ۵۰ میلیارد دلار قرارداد امضا کردند

اردوغان: با توافق مشترکی که امضا خواهیم کرد، روابط خود را به سطح مشارکت راهبردی ارتقا خواهیم داد.

سیاست شرق _ در جریان سفر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به امارات متحده عربی، چندین قرارداد به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار، بین دو کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی وام (wam)، اردوغان و محمد بن زاید، رئیس جمهور امارات متحده عربی در مراسم امضای قراردادهایی که شامل توافقنامه مختلفی از جمله توسعه انرژی و منابع طبیعی، همکاری فضایی و دفاعی بود، شرکت کردند.

بخشی از این بسته، صندوق ثروت دولتی ابوظبی ADQ گفت که یک یادداشت تفاهم (MoU) برای تامین مالی تا سقف ۸.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه امداد زلزله ترکیه امضا کرده است. تفاهم نامه با بانک اعتبار صادراتی ترکیه باعث می شود که ADQ نیز تا سقف ۳ میلیارد دلار تسهیلات اعتباری را برای حمایت از صادرات ترکیه تامین کند.

اردوغان در سخنانی که تلویزیون دولتی ترکیه از این مراسم پخش کرد، گفت: با توافق مشترکی که امضا خواهیم کرد، روابط خود را به سطح مشارکت راهبردی ارتقا خواهیم داد.

وی افزود: ما می خواهیم زیرساخت های قانونی را در زمینه هایی مانند ترویج سرمایه گذاری، امنیت، انرژی های تجدیدپذیر و حمل و نقل تقویت کنیم.

ابوظبی آخرین توقف اردوغان در تور خلیج فارس بود که بر احیای اقتصاد ترکیه متمرکز بود که با لیر ضعیف، کسری بودجه سنگین و تورم مزمن دست و پنجه نرم می کرد. این سفر شامل عربستان سعودی و قطر نیز بود.

عربستان سعودی با بهره گیری از مزایای تلاش های دیپلماتیک خود، روز سه شنبه با خرید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در بزرگترین قرارداد دفاعی تاریخ ترکیه موافقت کرد.

رهبر ترکیه در دو سال گذشته پس از یک دهه تیرگی روابط، برای ترمیم روابط دیپلماتیک با ریاض و ابوظبی تلاش کرده است. ترکیه همچنین زمانی که عربستان سعودی و امارات در سال ۲۰۱۷ قطر را محاصره کردند، نیروهای خود را به دوحه اعزام کرد.

با گرم شدن روابط، تجارت از سر گرفته شد. ابوظبی سال گذشته با یک قرارداد مبادله ای ۵ میلیارد دلاری با ارزهای محلی با آنکارا موافقت کرد تا به لیر در حال مشکل این کشور کمک کند. شرکت های اماراتی از آن زمان تاکنون چندین سرمایه گذاری در ترکیه را اعلام کرده اند.

آنکارا گفت که ماه گذشته، معاون رئیس جمهور ترکیه، جودت یلماز و وزیر دارایی مهمت شیمشک برای گفتگو با همتایان خود در مورد “فرصت های همکاری اقتصادی” به امارات متحده عربی سفر کردند و آنها با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور این کشور دیدار کردند.

کشورهای عربی خلیج فارس طرح های بلندپروازانه ای را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از نفت آغاز کرده اند، به این امید که ترکیه به توسعه صنایع محلی و انتقال فناوری کمک کند. قرارداد پهپاد با عربستان سعودی شامل تولید مشترک بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »