... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 10:44 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

مراسم سوگواری عاشورای حسینی در کشورهای جهان

در جهان عرب، شمال آفریقا، قفقاز و حتی پاکستان و افغانستان، در استان‌های کاملا سنی‌نشین ، عزاداری روز عاشورا انجام می‌شود.

سیاست شرق _ همه ساله، میلیون ها شیعه در ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، بحرین، هند، هند، لبنان و برخی از آفریقایی، اروپایی و آمریکایی در روز دهم ماه محرم، اولین ماه از تقویم قمری ، به برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع)، سومین امام شیعیان می‌پردازند. 

شیعیان در سراسر جهان، به پیروی از سنت هزار و چهارصد ساله خود در روز عاشورا برای گرامیداشت سالروز شهادت امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری قمری، به عزاداری و سوگواری پرداختند. 

از ارامنه ایران که به احترام هموطنان خود در محرم سیاه می‌پوشند تا زرتشتیان ، جوامع مسلمان و غیرمسلمان به غیر از ایران، در اقصی نقاط جهان مراسم عاشورا را به شیوه خود برگزار می‌کنند.

تقریبا در تمام کشورهای عربی نیز، رسم بر این است که مسلمانان، اعم از شیعه و سنی در روزهای تاسوعا و عاشورا به مسجد می‌روند، نماز جماعت می‌خوانند، روزه می‌گیرند و نذری می‌دهند. برخی از روحانیون سنی عربستان امسال نیز همچون سال‌های گذشته مومنان را به عبادت و روزه در روزهای نهم و دهم محرم دعوت کرده اند.

عاشورای اهل سنت

برخی اهل سنت هم در مناطق مختلف جهان در روز عاشورا سوگواری می‌کنند. خاستگاه سوگواری سنی‌ها برای امام شیعیان و فرزند دختر پیامبر اسلام و مجاورت و همزیستی با جامعه شیعیان است.

در جهان عرب، شمال آفریقا، قفقاز و حتی پاکستان و افغانستان، در استان‌های کاملا سنی‌نشین ، عزاداری روز عاشورا انجام می‌شود.

اندونزی
برخی جوامع اهل سنت در جنوب شرقی آسیا مراسم عاشورا دارند. در اندونزی در روز عاشورا به یادبود شهادت امام حسین (ع)، به مانند شیعیان در این روز نذر و نیت می‌کنند. آنها به همراه سوگواری معمول روز عاشورا، اغلب این روز را روزه می‌گیرند.

ترکیه
در ترکیه که یک کشور عمدتا سنی با اقلیت شیعه علوی است، عاشورا یک فرهنگ خاص ملی و مذهبی است. مردم ترکیه در روز عاشورا نوعی دسر به نام «عاشوره» درست می‌کنند و به عنوان نذری به دیگران، به ویژه فقرا می‌دهند. بعضی از مردم نیز در این روز روزه می‌گیرند.

در مصر نیز نظیر همین خوراکی به نام «عاشورا» تهیه می‌شود.

آسیای میانه
برخی از مسلمانان سنی در آسیای میانه روز دهم محرم را «عاشوری» می‌نامند و علم‌هایی شبیه علم و کتل شیعیان در عاشورا حمل می‌کنند. برخی از مردم هم به فقرا نذری می‌دهند.

بنگلادش
عزاداری عاشورا در میان سنی‌ها مربوط به بنگلادش، که یک کشور عمدتا سنی‌نشین است، متفاوت است.

سوای مناطق شیعه‌نشین، در برخی از مناطق تماما سنی‌نشین بنگلادش هم، مراسم عاشورا به همان شکل عزاداری شیعیان انجام می‌شود. در منطقه «شورابوی» از توابع «هوی گنج سیلهت» در شمال شرقی بنگلادش از صدها سال پیش در روزهای دهه محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا از حدود ۳۰ روستای پیرامون آن، زنان و مردان ضمن راهپیمایی به سوگواری می‌پردازند.

سوگواران شامل زن مرد و کودک که همگی از پیروان اهل سنت هستند در ایام عاشورا به یاد شهدای کربلا روزه‌دار و پا برهنه می‌شوند و به سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی می‌پردازند.

از دیگر مناطقی که مراسم عاشورا در آن برگزار می‌گردد شهر مانیک گنج است که راهپیمایی عاشورا در آن از ۸۰ سال پیش رایج شده است. جالب اینجاست که در کل این منطقه حتی یک خانواده شیعه نیز زندگی نمی‌کند.

روز عاشورا در کل بنگلادش مانند ایران تعطیل عمومی است. رئیس جمهور و نخست وزیر پیام تسلیت صادر می‌کنند و رادیو و تلویزیون برنامه ویژه عزاداری پخش می‌کند. مردم عموما این روز را روزه می‌گیرند واز خوردن هر نوع غذا و یا انجام عملی که حاکی از خوشحالی و سرور باشد خودداری می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »