... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - 1:52 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اردوغان: پوتین ممکن است برای افتتاح نیروگاه برق اتمی به ترکیه سفر کند

اردوغان: شاید این احتمال وجود داشته باشد که آقای پوتین در 27 آوریل بیاید یا ممکن است ما به صورت آنلاین به مراسم راه اندازی وصل شویم و اولین قدم را در آکویو برداریم.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، می گوید که ممکن است ولادیمیر پوتین، همتای روس او، در ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) برای افتتاح اولین رآکتور اتمی این کشور که توسط شرکت روس اتم ساخته شده است، به ترکیه سفر کند.

به نقل از رویترز ، اردوغان در اظهارات تلویزیونی در تلویزیون خصوصی ATV گفت: “شاید این احتمال وجود داشته باشد که آقای پوتین در ۲۷ آوریل بیاید یا ممکن است ما به صورت آنلاین به مراسم راه اندازی وصل شویم و اولین قدم را در آکویو برداریم.”

اردوغان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه اولین سوخت هسته‌ای را در اولین واحد نیروگاه نیروگاه هسته‌ای آکویو بارگیری می‌کند و به طور رسمی در ۲۷ آوریل راه اندازی و افتتاح خواهد شد.

در همین رابطه، کرملین روز دوشنبه گزارش های ترکیه مبنی بر برنامه ریزی پوتین برای سفر به ترکیه را تکذیب کرد.

کرملین روز شنبه اعلام کرد پوتین و اردوغان طی یک تماس تلفنی در مورد اجرای موفقیت آمیز پروژه های استراتژیک مشترک در بخش انرژی از جمله ساخت نیروگاه هسته ای آکویو گفتگو کردند.

پروژه ۲۰ میلیارد دلاری و ۴۸۰۰ مگاواتی (MW) برای ساخت چهار راکتور در شهر آکویو در سواحل دریای مدیترانه به ترکیه اجازه می دهد تا به باشگاه کوچک کشورهای دارای انرژی هسته ای غیرنظامی بپیوندد.

ترکیه قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد اولین راکتور را در آکویو در سال ۲۰۲۳ راه اندازی کند.

اوایل ماه جاری، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) حکم بازداشت پوتین را به اتهام جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد ، مسئله ای که خشم کرملین را برانگیخت.  اما ترکیه عضوی از اساسنامه رم نیست که دادگاه بین المللی کیفری را ایجاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »