... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - 10:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اسلامی: چین اعلام آمادگی کرده که در عربستان نیروگاه بسازد، ما هم آماده همکاری هستیم

اسلامی: چین اعلام آمادگی کرده که در عربستان نیروگاه بسازد. ما هم آماده همکاری هستیم و اکنون در حوزه رادیودارو پیگیری‌ها در حال انجام است.

سیاست شرق _ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز (یکشنبه) طی نشست خبری خود با خبرنگاران در حاشیه بازدید از نمایشگاه روایت خدمت اظهار داشت: امروز سازوکار ایجاد شده در انرژی اتمی که مرهون خون شهدا است، با خودباوری کارکنان ما عجین شده و رونمایی امروز حاصل یک کار شش ماهه از ایده تا نتیجه است.
اسلامی تصریح کرد: ایجاد قابلیت با یک خود باوری بی نظیر و تیمی جوان این امر محقق شده است و نکته قابل اهمیت این است که ما متوقف نمی‌شویم.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این اراده و توکل برخدا با دانش و خودباوری نتیجه‌اش رونمایی از دستاوردی است که مشاهده کردید.
وی تصریح کرد: موضوع مهم برای ما این است که به صورت پا برجا در حال خدمت به کشور و نیازهای آن باشیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه سنگ بنا در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای و مبنای آن غنی سازی است، گفت: شما وقتی معادن دارید، مواد را باید استخراج و فرآوری کنید، کیک زرد تولید کنید و می‌توانید ادعا کنید که چرخه سوخت هسته‌ای دارید.

دشمنان بدانند، صنعت هسته ای صنعتی راهبردی است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دشمنان ما مخالف برخورداری ایران از صنعت هسته‌ای بودند و هستند، ولی همه بدانند که صنعت هسته‌ای صنعتی راهبردی است که نقش مستقیم در زندگی مردم دارد و ما در کنار این چرخه سوخت هسته‌ای، قدرت طراحی و ساخت و نگهداری از راکتورهای هسته‌ای را هم داریم.
وی ادامه داد: دستاوردهای رونمایی شده امروز می تواند در سامانه‌های ابزار دقیق صنعتی، حوزه نفت و گاز و دیگر بخش‌ها کاربرد داشته باشد.
اسلامی تصریح کرد: در بحث فرهنگی از گذشته شورای فرهنگی در این سازمان فعال بوده و در ابعاد مختلف برنامه‌های فرهنگی اجرایی می‌شود.

هدف ما احداث ۲۰ هزار مگاوات برق است

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تولید برق هسته‌ای هم گفت: هدف ما احداث ۲۰ هزار مگاوات برق است که هم فرمایش رهبر انقلاب بود و هم در دوره‌ای قانون بوده و در سند راهبردی به آن پرداخته شده و در طول سالیان متمادی به دلیل تحریم کشورهای صاحب فناوری و مزاحمت‌های ایجاد شده در مسیر صنعت هسته‌ای با تاخیر مواجه بودیم.

وی افزود: در حال حاضر هزار و ۲۵ مگاوات ساعت تولید برق داریم و ۶۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تزریق کرده و به عنوان یک ظرفیت پایدار انرژی پاک را صادر می‌کند.
اسلامی بیان کرد: طرح‌های توسعه‌ای ما که در واحد یک بوشهر است دچار رکود بود، اما در این دولت و با همکاری مضاعفی که صورت گرفت واحدهای ۲ و ۳ بوشهر در همه جبهه‌ها امروز فعال است و طرف خارجی که‌ روسیه است متعهد به پیشرفت کار است.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بالغ بر ۲ هزار نفر در این پروژه فعال‌ هستند که در این خصوص پشتوانه حمایتی سران قوا و رهبری را هم در این امر داشتیم.
وی ادامه داد: ما در افق برنامه خود تولید و برخورداری از سهم ۲۰ هزار مگاوات از سبد برق کشور را محقق خواهیم کرد.
اسلامی در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: این نکته را باید مد نظر داشت که مذاکرات ما با آژانس نیست بلکه با باقیمانده پنج بعلاوه یک هست و این امر توسط وزارت امور خارجه طی می‌شود.
وی ادامه داد: چارچوب همکاری‌های ما با آژانس در قالب پادمان هست و این مسیر همکاری ادامه دارد و ۴ مکان اختلافی به دو مکان کاهش یافته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مذاکراتی که برای حل و فصل مسائل فی مابین بوده در چارچوب سیاست‌های کلی نظام پیش می‌رود.
اسلامی تصریح کرد: یکی از نیازهای فوری و مبرم ما دیپلماسی هسته‌ای است که این را به خصوص برای کشورهای منطقه مطرح کنیم و مورد استقبال وزارت امور خارجه هم واقع شده و در شرایطی که ما امروز تعاملات خوبی را با کشورهای مختلف داریم روزنه‌های خوبی ایجاد می‌شود تا فهم فراگیرتری از صنعت هسته‌ای ایران داشته باشیم.
وی گفت: امیدواریم بتوانیم همکاری‌های پایدار هسته‌ای را با کشورهای مختلف داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: چرخه سوخت هسته‌ای سوختی است که میرا نیست و می‌تواند ارزش فوق‌العاده‌ای داشته باشد و فرایند آن هم در چارجوب پادمان است و تحت نظارت آژانس صورت می گیرد.

وی افزود: با بازطراحی که روی رآکتور خنداب صورت گرفت قرار است نیازهای کشور را تامین کند و هدف از بازطراحی آن تولید ایزوتوپ‌های پایدار است که برای ما نیازی مبرم است، چرا که ما تنها کشور مستقلی هستیم که وارد این جریان شدیم و توانستیم این سامانه را طراحی و تولید کنیم.
اسلامی بیان کرد: همکاری‌های ما با آقای گروسی برقرار است، ما در این خصوص سفر اخیر آقای کمالوندی به وین را داشتیم و امسال می‌توانیم رویکرد تهاجم روایتگری ظالمانه‌ای که علیه صنعت هسته‌ای ایران بوده را در کنفرانس عمومی با ارائه دستاوردهای خود فضا را تغییر خواهیم داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: حتما در نشست آژانس بین‌المللی حضور خواهیم داشت چرا که عضو رسمی هستیم و روابط خوبی داریم.
وی بیان کرد: ما در کمیته‌های مختلف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش آفرینی خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص موضوع عربستان گفت: در خصوص عربستان آنها برنامه مفصلی را در حوزه هسته‌ای تدارک دیده‌اند و ایجاد قابلیت برای این کشور یکی از تدابیر است.
اسلامی با تاکید بر اینکه فرصت‌های اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد، گفت: به دلیل دارا بودن معادن بسیار با سرمایه گذاری در این بخش می توانیم به اشتغالزایی بیشتر برسیم.

وی بیان داشت: امروز ما از ۱۰ معدن استفاده می‌کنیم و سال آینده از ۲۰ معدن فراتر خواهد رفت که. ارزش افزوده این کار به جیب مردم می رود و در همین مسئله پرتودهی تمام سازوکار فراهم شده و تمامی دستگاه‌های مولد پرتو را ارزیابی و تست کردیم.

اسلامی بیان کرد: با این اقدامات باقی مانده آفات از بین می‌رود که این مساله هم در معیشت خانواده و هم اقتصاد ملی تاثیر دارد و قابل ملاحظه است.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: این موارد آثار هسته‌ای است که ما از سال گذشته آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد.

وی گفت: درباره مشارکت چین با عربستان گفت: چین اعلام آمادگی کرده که در عربستان نیروگاه بسازد. ما هم آماده همکاری هستیم و اکنون در حوزه رادیودارو پیگیری‌ها در حال انجام است.

اسلامی در خصوص تعاملات با کشورها و روایت گری‌های ایران، افزود: هرچقدر روابط گسترش پیدا کند و شفافیت وجود داشته باشد و روایت واقعی را منتقل کنیم و طبیعی است که اثر دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: ما در طرف مقابل با یک روایت مسموم مواجهیم که ۲۰ سال کشور را دچار اختلال کردند و امید است با اهرم شتاب دهنده روابط سیاسی به نتیجه بهتری دست یابیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »