... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - 12:50 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آناتولی: وزرای خارجه روسیه و ترکیه، در مسکو دیدار و گفتگو کردند

در این دیدار در راستای زمینه‌سازی دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی انجام شد

سیاست شرق _ هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، در سفر به مسکو، با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، فیدان در خصوص دیدار همتای روس خود در مسکو گفت: احیای ابتکار انتقال غلات در دریای سیاه، پایان جنگ روسیه و اوکراین با یک صلح عادلانه و همچنین موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه و قفقاز جنوبی و مسائل بین‌المللی از محورهای اصلی این دیدار بود.

فیدان با اشاره به این که این نخستین سفر وی به مسکو در سمت وزیر خارجه است، از همتای خود به دلیل مهمان‌نوازی‌اش قدردانی کرد.

او گفت که این دیدار همچنین در راستای زمینه‌سازی دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی انجام شد.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که احیای ابتکار دریای سیاه و پایان جنگ روسیه و اوکراین با صلح عادلانه از مهمترین موضوعات مورد گفت‌وگوی وی با همتای روس خود است.

بنا به همین گزارش، لاوروف ضمن تبریک مجدد فیدان به دلیل انتصاب وی به این سمت، گفت: امروز همچنین مسائلی که قرار است در گفت‌وگوی سران دو کشور مطرح شود، نیز بررسی خواهد شد.

کنفرانس مطبوعاتی

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه، همچنین، روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود در مسکو گفت که سازمان ملل متحد با مشارکت این کشور بسته پیشنهادی جدیدی درباره توافق غلات آماده کرده‌ است.

هاکان فیدان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو، افزود: سازمان ملل متحد با مشارکت ترکیه بسته پیشنهادی جدیدی را آماده کرده و معتقدیم که این زمینه مناسبی برای احیای توافق است.

وی گفت: ابتکارات ترکیه در مورد توافق غلات که برای امنیت غذایی و ثبات جهانی و صلح در دریای سیاه اهمیت زیادی دارد، ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: امروز (با لاوروف) رایزنی‌های گسترده‌ای در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای انجام دادیم و احیای ابتکار توافق غلات دریای سیاه در راس دستور کار ما بود.

فیدان همچنین گفت: ما بر نقش مهم این ابتکار برای امنیت غذایی جهانی و ثبات منطقه دریای سیاه تاکید کردیم و من بر این باورم که احیای ابتکار، ثبات را به این دو حوزه باز می‌گرداند.

وی افزود: روسیه در خصوص صادرات بدون وقفه غلات و کودهای کشاورزی مطالباتی دارد که ما بر اهمیت آن تاکید کرده‌ایم.

وزیر خارجه ترکیه گفت که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین به زودی در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

فیدان افزود: در این دیدار رهبران دو کشور به طور جامع در مورد موضوعات باقی مانده در دستور کار دیدار امروز ما در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای گفت وگو خواهند کرد.

وزارت خارجه روسیه چهارشنبه اعلام کرده بود که سرگئی لاوروف در دیدار آتی خود با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه درباره ایجاد جایگزینی برای «توافق غلات» رایزنی خواهد کرد.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »