... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - 3:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
ارمنستان از روسیه، دور می شود؛

رویترز: رزمایش نظامی مشترک ارمنستان و آمریکا در قفقاز

یک سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت که 85 سرباز آمریکایی و 175 سرباز ارمنی در این رزمایش نظامی مشترک شرکت خواهند کرد. 

سیاست شرق _ ارمنستان میزبان رزمایش مشترک نظامی با ایالات متحده خواهد بود، در حالی که این مسئله می تواند تنش نظامی با آذربایجان و در روابط با روسیه و ایران، اثر گذار باشد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ارمنستان هدف از رزمایش ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر (“Eagle Partner 2023”) را آماده سازی نیروهای خود برای شرکت در ماموریت های بین المللی حفظ صلح اعلام کرد.

یک سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت که ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ سرباز ارمنی در این رزمایش نظامی مشترک شرکت خواهند کرد. 

او گفت که آمریکایی ها – از جمله اعضای گارد ملی کانزاس که همکاری آموزشی ۲۰ ساله با ارمنستان دارد – به تفنگ مسلح خواهند شد و از تسلیحات سنگین استفاده نخواهند کرد.

این اقدام در زمان ناامیدی شدید ارمنستان از متحد خود مسکو صورت می گیرد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روسیه را متهم کرد که از جنگ با اوکراین حواسش پرت شده است، و در محافظت از ارمنستان در برابر آنچه تجاوزات مستمر از جانب آذربایجان می‌خواند، شکست خورده است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در مصاحبه ای، به تنش ها دامن زد و در آن اعلام کرد که دولت او در تلاش است تا “سیاست امنیتی را متنوع کند” زیرا اتکای ارمنستان به روسیه برای دفاع و امنیت یک “اشتباه استراتژیک” است. پاشینیان همچنین پیشنهاد کرد که روسیه در نهایت ارمنستان و به طور کلی قفقاز جنوبی را “ترک” خواهد کرد. مسکو اظهارات وی را محکوم کرد.

علیرغم مقیاس کوچک این رزمایش، روسیه اعلام کرد که از نزدیک آن را زیر نظر خواهد داشت. این کشور یک پایگاه نظامی در ارمنستان دارد و خود را به عنوان قدرت برتر در منطقه قفقاز جنوبی، که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، می‌بیند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: “البته چنین اخباری به ویژه در شرایط کنونی باعث نگرانی می شود. بنابراین، ما عمیقاً این اخبار را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد و اوضاع را رصد خواهیم کرد.”

پسکوف همچنین گفت که با اظهارات پاشینیان مخالف است.

وی گفت: «روسیه بخش جدایی ناپذیر این منطقه است. روسیه نقشی ثابت و بسیار مهم در تثبیت وضعیت در این منطقه ایفا می کند و ما به ایفای این نقش ادامه خواهیم داد.

روسیه یک نیروی حافظ صلح را در منطقه درگیری حفظ کرده تا از توافقی که به جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۰ منعقد شده، حفاظت کنند.

ناامیدی بین روسیه و ارمنستان متقابل است و مسکو این هفته پاشینیان را به “لفاظی علنی در مرز بی ادبی” متهم کرد.

در حالی که ارمنستان و آذربایجان نسبت به سال‌های قبل، به توافق صلح احتمالی نزدیک‌تر هستند، خطر جدی تشدید تنش جدید بین آنها نیز وجود دارد.

تنش ها به دلیل محاصره ۹ ماهه آذربایجان در بزرگراهی که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند، بالا گرفته است، منطقه ای که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود اما حدود ۱۲۰۰۰۰ ارمنی در آن ساکن هستند.

آذربایجان در این رابطه می گوید که ارمنستان از این جاده برای تامین سلاح به قره باغ استفاده می کند، اما ارمنستان این موضوع را رد می کند. این فشار منجر به کمبود سوخت، دارو و غذا از جمله جیره بندی نان شده است.

در آوریل امسال (فروردین ماه)، پس از اینکه وزارت دفاع ایالات متحده در ابتدا ارمنستان را در فهرست ۲۶ کشوری قرار داد که در رزمایش های تحت رهبری ایالات متحده در اروپا شرکت خواهند کرد، مسکو از ایروان توضیحات رسمی خواست. پنتاگون روز بعد ارمنستان را از فهرست حذف کرد. وزارت خارجه روسیه در آن زمان مدعی شد که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به دنبال نفوذ قوی تر بر متحدان سابق شوروی روسیه به عنوان بخشی از “مقابله ژئوپلیتیکی” خود با مسکو است.

روابط ارمنستان با روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) پس از جنگ ۲۰۲۰ در قره باغ کوهستانی به دلیل آنچه ایروان آن را عدم حمایت متحدانش در درگیری با آذربایجان می داند، به طور قابل توجهی بدتر شده است. در اوایل سال جاری، دولت ارمنستان رزمایش نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی را که قرار بود پاییز امسال میزبانی کند، لغو کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »