... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - 10:41 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

شینهوا: روسای جمهور ونزوئلا و چین در پکن دیدار کردند

مادورو: توسعه ملی ونزوئلا و روابط ونزوئلا و چین در مرحله مهمی قرار دارد. ایجاد یک شراکت استراتژیک در هر شرایطی، دارای اهمیت تاریخی است و مطمئناً آغازگر دوره جدیدی از روابط دوجانبه خواهد بود.

سیاست شرق _ شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز چهارشنبه، با همتای ونزوئلایی خود، نیکلاس مادورو، که برای یک دیدار رسمی به پکن سفر کرده است، در تالار بزرگ مردم دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از خبرگزاری شینهوا، رؤسای جمهور دو کشور از ارتقای روابط چین و ونزوئلا به یک شراکت استراتژیک در هر شرایطی خبر دادند.

بنا به همین گزارش، رهبر چین در این دیدار گفت: چین و ونزوئلا دوستان خوبی هستند که به یکدیگر برای توسعه مشترک اعتماد دارند و از دوستی مستحکمی که در میان چشم‌انداز بین‌المللی در حال تغییر، برخوردارند.

شی به مادورو گفت: چین همواره روابط خود با ونزوئلا را از منظر راهبردی و بلندمدت می‌نگرد و قاطعانه از تلاش‌های ونزوئلا برای حفاظت از حاکمیت ملی، عزت ملی و ثبات اجتماعی و همچنین مخالفت ونزوئلا با مداخله خارجی حمایت می‌کند.

شی جین پینگ افزود: «ایجاد یک شراکت استراتژیک بین چین و ونزوئلا انتظارات مشترک دو ملت را برآورده می‌کند و با روند کلی توسعه تاریخی مطابقت دارد». همکاری، منافع بیشتری را برای دو ملت به ارمغان خواهد آورد و انرژی مثبت بیشتری را به صلح و توسعه جهانی تزریق می کند.

شی گفت چین از ونزوئلا در ایجاد مناطق ویژه اقتصادی حمایت می کند و تجربیات مربوطه را برای کمک به توسعه ملی این کشور به اشتراک خواهد گذاشت.

نیکلاس مادورو، رئیس، جمهور ونزوئلا نیز گفت: ونزوئلا و چین از دوستی عمیق و همکاری مفیدی برخوردارند و روابط دوجانبه را به الگویی برای روابط میان کشورهای جنوب تبدیل کرده است.

 او گفت: مردم ونزوئلا از دولت و مردم چین برای حمایت و کمک ارزشمندشان در زمانی که ونزوئلا از تحریم های غیرقانونی یکجانبه و همه گیری کووید-۱۹ رنج می برد، تشکر می کنند.

مادورو گفت: توسعه ملی ونزوئلا و روابط ونزوئلا و چین در مرحله مهمی قرار دارد. ایجاد یک شراکت استراتژیک در هر شرایطی، دارای اهمیت تاریخی است و مطمئناً آغازگر دوره جدیدی از روابط دوجانبه خواهد بود.

سان یانفنگ، معاون مدیر مؤسسه مطالعات آمریکای لاتین، مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین، خاطرنشان کرد که ونزوئلا اولین کشور آمریکای لاتین است که چین با آن یک مشارکت استراتژیک در همه شرایط برقرار کرد.

مادورو گفت ونزوئلا مایل است از تجربه چین در ساخت مناطق ویژه اقتصادی و تعمیق همکاری عملی در کشاورزی، سرمایه گذاری، آموزش و گردشگری بیاموزد.

مادورو گفت ونزوئلا از ساخت مشترک کمربند و جاده حمایت می کند. طرف ونزوئلا همچنین از ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی پیشنهاد شده توسط شی حمایت می کند.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت چین به کشوری بزرگ و متعهد به صلح، توسعه و رفاه بشریت و موتوری حیاتی برای ترویج دنیای چند قطبی جدید تبدیل شده است. 

وی افزود که هر آنچه در این سفر دیده و شنیده است نشان از پیشرفت و قدرت چین دارد.

مادورو سفر یک هفته‌ای خود را به چین از شنژن آغاز کرد، ث جایی که یکی از اولین مناطق ویژه اقتصادی چین در سال ۱۹۸۰ ایجاد شد.

سانگ مدیر دپارتمان مطالعات آمریکای لاتین و کارائیب در موسسه مطالعات بین المللی چین گفت: اگر ونزوئلا بتواند مناطق ویژه ای به سبک چین برای جذب سرمایه، فناوری و تخصص مدیریت ایجاد کند، توسعه ونزوئلا را به شدت ارتقا خواهد داد، زیرا اقتصاد ونزوئلا به دلیل عوامل سیاسی داخلی، تحریم های ایالات متحده و COVID-19 تحت فشار قرار گرفته است.

گسترش همکاری

سال آینده پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و ونزوئلا است. شی گفت که چین آماده تقویت تبادلات مردمی با ونزوئلا، حمایت از توسعه موسسات آموزش زبان چینی کنفوسیوس در ونزوئلا و تقویت تبادلات رسانه‌ای است.

شی گفت چین مایل است محصولات ونزوئلا با کیفیت بیشتری وارد کند و به ونزوئلا به دلیل تبدیل شدن به اولین کشور در قاره آمریکا که به همکاری چین در ایستگاه بین المللی تحقیقاتی در ماه می پیوند، تبریک گفت.

رئیس جمهور چین گفت: دو طرف باید در سازوکارهای چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد، گروه ۷۷ (G77) و چین همکاری نزدیک داشته باشند، همبستگی و همکاری را با سایر کشورهای در حال توسعه تقویت کنند و مشترکاً از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و منافع مشترک محافظت کنند.

شی با اشاره به اهمیت زیادی که چین برای توسعه روابط چین و آمریکای لاتین قائل است و سال آینده دهمین سالگرد مجمع چین و سلاک است، گفت: چین آماده همکاری با ونزوئلا و سایر کشورهای منطقه برای ارتقای همکاری و ایجاد جامعه ای با آینده ای مشترک چین و آمریکای لاتین است.

مادورو به نوبه خود گفت: ونزوئلا آماده تقویت ارتباطات و همکاری با چین در چارچوب های چندجانبه مانند سازمان ملل و سازوکار بریکس، حفاظت از چندجانبه گرایی و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه، ترویج ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت است. و نقش مثبتی در ترویج توسعه روابط CELAC با چین ایفا کند.

سران دو کشور پس از این گفتگو شاهد امضای تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه های ساخت مشترک کمربند و جاده، اقتصاد و تجارت، آموزش، گردشگری، علم و فناوری، بهداشت، هوافضا و هوانوردی غیرنظامی بودند.  

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »