... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - 0:28 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: انگلیس، فرانسه و آلمان، تحریم های هسته ای و بالستیک ایران را حفظ می کنند

برجام که در سال 2015 با ایران به توافق رسید، هشت سال بعد(2023) «روز انتقال» را پیش‌بینی کرد که در آن، تحریم‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک باقی‌مانده علیه ایران لغو خواهند شد.

سیاست شرق _ بریتانیا، فرانسه و آلمان، اعلام کردند که تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک و اشاعه هسته‌ای علیه ایران را، که قرار بود بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، در ماه اکتبر جاری منقضی شوند، حفظ خواهند کرد، اقدامی که می‌تواند باعث تحریک و اقدامات تلافی جویانه ایران شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اولین بار در ژوئن گذشته بود که دیپلمات های اروپایی به ایران گفته بودند که قصد دارند این تحریم ها را حفظ کنند.

یک سخنگوی این سه کشور اروپایی موسوم به E3 در بیانیه ای گفت: روز انتقال در برنامه جامع اقدام مشترک (JCPoA) در «۱۸ اکتبر ۲۰۲۳»(۲۶ مهرماه ۱۴٠۲)، در واکنش به آنچه « عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود از سال ۲۰۱۹» عنوان شده، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا قصد دارند اقدامات مرتبط با اشاعه هسته‌ای علیه ایران و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را پس از آن، حفظ کنند، اقدامی که با تعهدات این کشورها در برجام، منافات دارد.

این اقدام دولت های اروپایی، در حالی است که، این واشینگتن بود که در ۲۰۱۸، بطور یکجانبه از توافق هسته ای برجام خارج گردید و تحریم های گسترده ای را بر خلاف تعهدات خود نسبت به ایران، وضع نمود، لذا کاهش تعهدات برجامی ایران، در واکنش به خروج آمریکا و عدم عکس العمل مناسب اروپا و سایر کشورهای عضو توافق، به آن بود.

بنا به همین گزارش، منابع اروپایی، همچنین سه دلیل برای ادامه تحریم ها ذکر کرده بودند: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین. احتمال انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه؛ و محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته ای با توجه به اینکه تهران، این توافق را نقض کرده است، البته تنها پس از آن که ایالات متحده ابتدا این کار را انجام داد.

با این حال، ایران این تصمیم “غیرقانونی و تحریک آمیز” را رد کرد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای با اشاره به قطعنامه سازمان ملل گفت: بدون شک ایران به این اقدام که به وضوح ناقض تعهدات اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، پاسخ مناسب خواهد داد، کشورهایی که توافق هسته ای ۲۰۱۵ را تایید کردند.

هماهنگ کننده توافق، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که نامه ای از E3 دریافت کرده است که در آن تصمیم آنها به او اطلاع داده شده و آن را به ایران، چین و روسیه، سایر شرکت کنندگان در توافق، منتقل کرده است.

وی گفت: به عنوان هماهنگ کننده، در مسیر پیش رو با همه شرکت کنندگان برجام مشورت خواهم کرد.

برجام که در سال ۲۰۱۵ با ایران به توافق رسید، هشت سال بعد «روز انتقال» را پیش‌بینی کرد که در آن، تحریم‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک باقی‌مانده علیه ایران لغو خواهند شد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، انگلیس، فرانسه و آلمان، اکنون تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که قرار است ماه آینده برداشته شوند به «قوانین داخلی خود» منتقل خواهند کرد، در حالی که بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌های موجود را حفظ خواهند کرد.

کشورهای E3 با اشاره به یک توافق هسته ای گفت: “تعهد ما برای یافتن راه حل دیپلماتیک باقی است. این تصمیم به معنای اعمال تحریم های اضافی و یا به راه انداختن مکانیسم بازگشت فوری نیست. ما آماده هستیم تا تصمیم خود را تغییر دهیم، در صورتی که ایران به طور کامل تعهدات خود را برجام اجرا کند.”

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵(۲۹ تیر ۱۳۹۴) به تصویب رسید، شامل یک محدودیت هشت ساله بر فعالیت های موشک های بالستیک ایران (با قابلیت حمل سلاح هسته ای) و یک ممنوعیت پنج ساله برای انتقال تسلیحات متعارف به ایران، از جمله موشک ها و سیستم های موشکی  بود.

به طور خاص، ضمیمه B قطعنامه جدید «از ایران می‌خواهد که هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل سلاح هسته‌ای، از جمله پرتاب‌هایی با استفاده از چنین فناوری موشک‌های بالستیک، انجام ندهد». ممنوعیت فعالیت های موشکی بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت قطعی تر از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ است ، اما محدودیت اعمال شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، پایان می یابد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »