... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - 3:42 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: مرگبارترین روز طی ۵۰ سال گذشته برای اسراییل/ یک شکست اطلاعاتی

در همین رابطه، اجساد بسیاری در خیابان های سدروت در جنوب اسرائیل، در نزدیکی غزه پراکنده شدند و اطراف آن را شیشه های شکسته احاطه کردند.

سیاست شرق _ در مرگبارترین روز برای اسرائیل از زمان جنگ یوم کیپور در ۵۰ سال گذشته، گروه فلسطینی حماس، روز شنبه در شهرهای اسرائیل غوغا به پا کرد و دست کم ۲۵۰ نفر را کشتند، بیش از ۱٠٠٠ نفر را زخمی و با گروگان ها به غزه بازگشتند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از ۲۳۰ شهروند در غزه نیز در حملات اسرائیل با یکی از ویرانگرترین روزهای حملات تلافی جویانه خود، کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در جلسه کابینه خود گفت: «ما انتقام بزرگی را برای این روز سیاه، خواهیم گرفت.»

از سوی دیگر، اسماعیل هنیه، رهبر حماس گفت: حمله ای که در غزه آغاز شده است، به کرانه باختری و بیت المقدس سرایت خواهد کرد.

وی در سخنانی گفت: امروز صبح (شنبه) شکست و ذلت دشمن ما، سربازان و شهرک نشینان آن بود. آنچه رخ داد، عظمت آمادگی ما را آشکار می کند، آنچه امروز رخ داد ضعف دشمن را آشکار می کند.
در همین رابطه، اجساد بسیاری در خیابان های سدروت در جنوب اسرائیل، در نزدیکی غزه پراکنده شدند و اطراف آن را شیشه های شکسته احاطه کردند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که افسران ارشد نظامی، در میان کشته شدگان درگیری روز شنبه در نزدیکی غزه وجود دارند.

در غزه، دود سیاه و شعله های نارنجی رنگ از یک برج مرتفع که توسط حمله اسرائیل اصابت کرده بود به آسمان بلند شد.

کشته ها و مجروحان غزه به بیمارستان های ویران شده و شلوغ با کمبود شدید تجهیزات و تجهیزات پزشکی منتقل شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد ۲۳۲ نفر کشته و حداقل ۱۷۰۰ نفر زخمی شده اند.

به غیر از آمبولانس‌ها که به محل حملات هوایی می‌رفتند، خیابان‌ها خلوت بود. اسرائیل برق غزه را قطع کرد و شهر را در تاریکی فرو برد.

بایدن از نتانیاهو حمایت کرد

در همین حال، کشورهای غربی به رهبری آمریکا، حمله فلسطینیان را محکوم کردند و از اسرائیل حمایت کردند.

در کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در تلویزیون ملی این کشور گفت که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در واکنش به این حمله در حال گفتگوهای شدید با اسرائیل در مورد نیازهای خاص تلاویو است و خاطرنشان کرد که واشنگتن همیشه کمک های اطلاعاتی به موقع را در اختیار اسرائیل می گذارد.

 این مقام گفت که ایالات متحده با دولت های دیگر کار می کند تا مطمئن شود که بحران گسترش نمی یابد و به غزه محدود می شود.

از سویی دیگر، در سرتاسر خاورمیانه راهپیمایی هایی در حمایت از حماس برگزار شد و پرچم‌های اسرائیل و آمریکا به آتش کشیده شد و راهپیمایان پرچم‌های فلسطین را در عراق، لبنان، سوریه و یمن به اهتزاز درآوردند.

حماس اعلام کرد که شامگاه شنبه در تلافی حمله هوایی اسرائیل که یک ساختمان بلند با بیش از ۱۰۰ آپارتمان را ساقط کرد، ۱۵۰ موشک به سمت تل آویو شلیک کرد.

صالح العاروری معاون رئیس حماس به الجزیره گفت که این گروه تعداد زیادی اسیر اسرائیلی از جمله مقامات ارشد را در اختیار دارد. او گفت که حماس به اندازه کافی اسیر دارد که اسرائیل را وادار کند همه فلسطینی ها را در زندان های خود آزاد کند.

ارتش اسرائیل تایید کرد که اسرائیلی ها در غزه نگهداری می شوند. 

در همین رابطه، حماس گفت که این حمله به تلافی حملات فزاینده اسرائیل به فلسطینیان در کرانه باختری، بیت المقدس و علیه فلسطینیان در زندان های اسرائیل است.

محمد دیف، فرمانده نظامی حماس، با اعلام آغاز عملیات در یک پخش از رسانه های حماس و دعوت از فلسطینیان در همه جا به جنگ گفت: «این روز، بزرگ ترین نبرد برای پایان دادن به آخرین اشغال روی زمین است.

غزه از زمان پیروزی حماس و قدرت گرفتن در نوار غزه در سال ۲۰۰۷، تا کنون چهار جنگ و درگیری بزرگ با اسرائیل داشته است. اما صحنه های عملیات در داخل اسرائیل حتی در اوج قیام های انتفاضه فلسطین در دهه های گذشته، فراتر از هر چیزی بود که در آنجا دیده می شد.

این که اسرائیل کاملاً غافلگیر شده بود، به عنوان یکی از بدترین شکست های اطلاعاتی در تاریخ تاسیس خود مورد توجه قرار گرفت، شوک برای ارتشی که به نفوذ و نظارت شدید خود بر مبارزان فلسطینی می بالید.

در غزه، نوار باریکی که در آن ۲.۳ میلیون فلسطینی به مدت ۱۶ سال در محاصره اسرائیل زندگی می کنند، چنین عملیاتی به این گستردگی، تاکنون بی نظیر بود.
تشدید تنش در شرایطی صورت می‌گیرد که خشونت‌های فزاینده بین اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل انجام می‌شود.

در کرانه باختری رود اردن روز شنبه در چندین نقطه درگیری رخ داد و جوانان با پرتاب سنگ در مقابل نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند، چهار فلسطینی از جمله یک پسر ۱۳ ساله کشته شدند. گروه های فلسطینی برای روز یکشنبه اعتصاب عمومی را اعلام کردند.

سفیر سابق اسراییل: هرگز ندیده ام که به این شکل، مرز شکسته شود

به نقل از «ان بی سی»، دیوید فریدمن، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل در دوران دولت ترامپ، گفت هرگز ندیده است که مرزها به این شکل شکسته شود، و آن را یک “شکست اطلاعاتی” خواند.

او در مصاحبه ای گفت: “در ۴۰ سال یا بیشتر که به هر طریقی اسرائیل را دنبال کرده ام، هرگز چنین اتفاقی را ندیده ام.” من هرگز مرز را به این شکل ندیده‌ام. معمولاً حتی اگر یک نفر از غزه به مرز نزدیک شود، خیلی قبل از اینکه بتوانند کاری انجام دهند، رهگیری و خنثی می‌شوند.»

فریدمن گفت که فکر می‌کند دولت جو بایدن، باید اسرائیل را تشویق کرده و از آن حمایت کند تا آنچه را که اسرائیل برای بازگرداندن بازدارندگی و بازگرداندن ثبات ضروری می‌داند، انجام دهد.

این حمله باعث عصبانیت بسیاری از مردم نسبت به آنچه اتفاق افتاده و “احساس بسیار شکننده” شده است.

فریدمن گفت: «آنچه در این مورد واقعاً نگران‌کننده است این است که تلفات غیرنظامی زیادی وجود دارد و تصاویر، اسرائیلی‌ها را نشان می دهد که به غزه می‌برند». “این قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. چنین احساس آسیب پذیری وجود دارد.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »