... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - 11:28 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

وزیرخارجه ترکیه: نادیده گرفتن موجودیت و حقوق فلسطینی‌ها، برای اسرائیل، صلح ایجاد نخواهد کرد

فیدان هاکان: اگر اسرائیل می خواهد در صلح و امنیت باشد، باید به حق فلسطینی‌ها برای زندگی در سرزمین خود، احترام بگذارد.

سیاست شرق _ وزیرامور خارجه ترکیه می گوید: «نادیده گرفتن موجودیت و حقوق فلسطینی‌ها، اعمال فشار و ظلم بر آن‌ها، برای اسرائیل صلح ایجاد نکرده و نخواهد کرد.»

به نقل از خبرگزاری آنادولو، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک در آنکارا اظهار داشت:« تمام بشریت در غزه بر سر دوراهی قرار گرفته است. یا جنگ بزرگی رخ خواهد داد که در سراسر جهان گسترش خواهد یافت، یا صلح بزرگی برقرار خواهد شد».

فیدان گفت: همانطور که می‌دانید از ۷ اکتبر جنایات وحشیانه در غزه رخ می‌دهد؛ بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساها بمباران می‌شوند. این جنایت علیه بشریت است. ما نمی‌توانیم در مقابل این ظلم سکوت کنیم. هر کسی که وجدان دارد، به جان انسان احترام می‌گذارد و واقعا به حقوق بشر معتقد است، باید در قبال این وحشیگری بایستد».

او افزود: «اسرائیل باید یک گزینه‌ای انتخاب کند. نادیده گرفتن موجودیت و حقوق فلسطینی‌ها، اعمال فشار و ظلم بر آن‌ها، برای اسرائیل صلح ایجاد نکرده و نخواهد کرد. اگر اسرائیل می خواهد در صلح و امنیت باشد، باید به حق فلسطینی‌ها برای زندگی در سرزمین خود، احترام بگذارد.

فیدان تاکید کرد: اگر اسرائیل این کار را انجام ندهد، خود را در محیط و مارپیچ خشونت‌ خواهد دید. ترکیه طرفین را به خویشتنداری فرا می‌خواند.بر اینکه باید از گسترش بحران جلوگیری کرد. در غیر این صورت ممکن است شاهد تحولات بسیار بدتری در سطح جهانی باشیم و تنها راه حل اندیشی، تشکیل کشور مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شرقی بر اساس مرز ۱۹۶۷ امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه با راسموسن همتای دانمارکی خود در خصوص تروریسم اختلاف نظر دارد، گفت: «ی.پ.گ و فتو که ما آنها را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسیم، توسط کشورهای دیگر به عنوان تروریستی به رسمیت شناخته نمی‌شوند و ما حماس را نیز به رسمیت می شناسیم. که بخشی از دولت فلسطین و یک حزب سیاسی در نظام دولتی این کشور است».

فیدان با بیان اینکه آرزومندیم کشورهای مسلمان منطقه در سازوکار ضامن ترکیه نقش فعالی داشته باشند، گفت: «برقراری ایجاد صلح دائمی و پایدار بین اسرائیل و فلسطین و همچنین آغاز و امیدی برای حل برخی مشکلات دیگر در سطح جهانی خواهد بود.

در همین راستا، لارس لوکه راسموسن، وزیر خارجه دانمارک نیز اظهار داشت: ترکیه بازیگری است که نقش بسیار مهمی در سیاست منطقه‌ای، جهانی و خاورمیانه ایفا می‌کند. در زمینه تهیه قوانین در خصوص سوزاندن قرآن کریم در دانمارک با ترکیه همکاری زیادی داشتیم، دیدارم با فیدان بسیار مفید بود.

راسموسن با بیان اینکه دانمارک و ترکیه متحدان بسیار نزدیکی هستند، گفت: «حتی اگر دیدگاه‌های ما همیشه در هر موضوعی منطبق نباشد، من بر این معتقد هستم که روابط دوجانبه ما بیشتر توسعه خواهد یافت. دولت ما در نظر دارد در زمینه سرمایه‌گذاری، تجارت و ارتباطات همکاری های فشرده‌ای داشته باشد».

او با بیان اینکه وضعیت غزه چیزی است که همه ما را نگران می‌کند گفت که کشورش «حماس» را به عنوان یک «گروه تروریستی» می‌بیند. «ما باید به کار خود برای احیای روند صلح ادامه دهیم. راه حل دو دولتی اساسی‌ترین شرط صلح دائمی است».

وی افزود: «من از درخواست رهبران اروپا برای برگزاری نشست صلح در آینده نزدیک خوشحالم. ترکیه از این نظر شریک بسیار مهمی است. ترکیه می ‌تواند نقش بسیار مهمی در این تحولات ایفا کند».

وزیر خارجه دانمارک درباره نقش ترکیه در مورد تحولات روسیه و اوکراین تاکید کرد: نقش مهم ترکیه در امضای توافق‌نامه غلات اوکراین واقعا نمونه بسیار فوق‌العاده است که ترکیه ایفا کرده است. پس از دیدار امروز ما می‌خواهم یک بار دیگر ابراز کنم که مطمئن هستم ترکیه از حوزه نفوذ خود در این موضوع غزه استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »