... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - 8:53 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اولین تونل زیرآبی بنگلادش، افتتاح شد

تونل مورد نظر، در 242 کیلومتری جنوب شرقی داکا، پایتخت بنگلادش و با بودجه مشترک دولت های بنگلادش و چین، توسط شرکت ساختمانی ارتباطات چین با مسئولیت محدود ساخته شده است.

سیاست شرق _ یک تونل زیرآبی، ساخت چین، اولین تونل در بنگلادش و جنوب آسیا، روز شنبه در حالی افتتاح شد که شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، اولین عوارض آن را پرداخت کرد و از تونل عبور کرد.

به نقل از خبرگزاری شین هوا، هاسینا و یائو ون، سفیر چین و شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در مراسم افتتاحیه تونل «بانگابندو شیخ مجیبور رحمان» شرکت کرده بودند.

تونل مورد نظر، در ۲۴۲ کیلومتری جنوب شرقی داکا، پایتخت بنگلادش و با بودجه مشترک دولت های بنگلادش و چین، توسط شرکت ساختمانی ارتباطات چین با مسئولیت محدود ساخته شده است.

یو جینگتائو، مدیر پروژه، به شین هوا گفت که این تونل با طراحی، فناوری و استانداردهای چینی ساخته شده است. با توجه به وضعیت واقعی و ویژگی های بنگلادش، تیم چینی همچنین راهنمای فنی این پروژه را با استاندارهای چینی اعمال می کرد، برای تسریع توسعه بنگلادش در این زمینه تدوین کرد.

عبیدال کوادر، وزیر حمل و نقل جاده ای و پل های بنگلادش، این تونل را یک “دستاورد تاریخی” خواند که عصر جدیدی از ارتباطات در داخل کشور را آغاز می کند و منبع غرور ملی بسیار زیادی است.

وزیر کشور بنگلادش گفت که افتتاح این پروژه چشمگیر، ورود بنگلادش به عصر تونل های زیر آب را منعکس می کند.

این تونل بزرگراه آسیایی پیشنهادی را به بزرگراه بازار داکا-چاتوگرام-کاکس متصل می کند و فاصله چاتوگرام تا شهر ساحلی جنوب شرقی کاکس بازار را به میزان ۴۰ کیلومتر کاهش می دهد.

سایفول اسلام چاودوری، دانشیار دانشگاه چیتاگونگ، گفت: پروژه های بزرگ بیشتری به واسطه این تونل ایجاد خواهند شد و من مطمئن هستم که این پروژه نقش بزرگی در شکوفایی اقتصاد بنگلادش خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه این یک پروژه بزرگ تحت ابتکار کمربند و جاده (BRI) و همکاری بنگلادش و چین است، به شین هوا گفت که بنگلادش از BRI استقبال کرده است و با کمک چین راه طولانی را طی کرده است. چین به عنوان شریک بنگلادش سرمایه گذاری های هنگفتی در این کشور آسیای جنوبی انجام داده است.

امسال دهمین سالگرد تاسیس BRI با هدف ایجاد یک شبکه تجاری و زیرساختی است که آسیا را به اروپا و آفریقا در امتداد جاده ابریشم باستانی و فراتر از آن متصل می کند. 

نخست وزیر بنگلادش شیخ حسینه، اولین فردی که با پرداخت عوارض، از تونل زیرآبی، عبور کرد.

در حال حاضر، تونل مانش که با نام های یوروتونل یا کانال نیز شناخته می شود، طولانی ترین تونل راه آهن زیر آبی جهان است که برای اتصال بریتانیا به اروپا از طریق فرانسه ساخته شده است. رفت و آمد از طریق تونل یا با واگن های ریلی معمولی یا وسایل نقلیه شخصی مسافران که روی واگن های ریلی مخصوص بارگیری می شوند امکان پذیر است.

پروژه کانال شامل دو تونل حمل و نقل اصلی به قطر ۷.۶ متر است که در فاصله ۳۰ متری و یک تونل خدماتی به قطر ۴.۸ متر قرار دارند. تونل های اصلی در حال اجرا و تونل خدماتی به دلایل عملکردی و ایمنی در جهت عرضی با فاصله ۳۷۵ متر در سرتاسر تونل با گذرگاه هایی به قطر ۳.۳ متر متصل می شوند.

همچنین کانال هایی با قطر ۲ متر بین تونل های اصلی در هر دهانه ۲۵۰ متر احداث شد. این مجراها به عنوان مجرای کاهش فشار هوا عمل می کنند تا فشار هوای جلوی قطار را از بین ببرند و در نتیجه کشش آیرودینامیکی قطار در حال حرکت را کاهش دهند. طول کل تونل مانش ۵۰ کیلومتر است که ۳۸ کیلومتر آن در زیر بستر دریا قرار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »