... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - 8:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

تاثیر واردات گوشت از کنیا بر بازار

توزیع گوشت کنیایی در بازار ایران هنوز قوام پیدا نکرده، اما در همین مدت روسای اتحادیه‌های صنفی در گفتگو با رسانه‌های مختلف از کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی (تقریبا معادل ۵۰ گرم گوشت) در بازار خبر داده‌اند.

سیاست شرق _ واردات گوشت از کنیا، تیرماه امسال و در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، به این کشور آفریقایی سر زبان‌ها افتاد. دو ماه بعد خبر آغاز توزیع گوشت قرمز کنیایی در بازار منتشر شد و به‌نظر می‌رسد، حالا با گذشت یک‌ماه می‌توانیم تاثیر این اتفاق را بر بازار گوشت قرمز بررسی کنیم.

 قیمت گوشت گوسفندی در نیمه آبان، به کیلویی ۴۱۲ هزار و ۳۵۷ هزار تومان رسیده و متوسط قیمت گوشت گوساله در سراسر کشور کیلویی ۳۸۴ هزار و ۵۸۳ تومان است. روزی که اعلام شد ایران علاقه دارد از کنیا سالی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کند، نوع گوسفندی کیلویی ۳۷۶ هزار و ۹۲۸ تومان و گوشت گوساله کیلویی ۳۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان فروخته می‌شد.

واردات گوشت کنیا بر بازار

واردات گوشت از کنیا اوایل تابستان امسال سر زبان‌ها افتاد؛ وقتی سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهوری در سفر به این کشور آفریقایی چند قرارداد تجاری مهم امضا کرد و اعلام شد ایران علاقمند است برای کنترل و مهار رشد قیمت گوشت قرمز، نسبت به واردات سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز کنیایی اقدام کند.

واردات گوشت از کنیا در ازای صادرات وانت نیسان آبی عنوان شده بود تا همان زمان هم محقق شدن تمام و کمال این ایده دور از دسترس به‌نظر برسد. 

محاسبات نشان می‌دهند برای جوش خوردن معامله به این سبک و سیاق، ایران باید در ازای ۷۸۶ میلیون دلار گوشت قرمز، حدود ۷۰ تا ۷۲ هزار دستگاه وانت نسان آبی به کنیا صادر کند. با فرض وجود این تعداد مشتری برای نیسان آبی در کنیا، به‌نظر شما خود تولیدکننده توانایی ساخت این تعداد وانت را دارد؟

واردات گوشت قرمز از کنیا، به‌هرحال دو ماه پس از سفر سیدابراهیم رییسی به‌طور رسمی آغاز شد. خبرگزاری ایرنا هفته سوم شهریور خبر ارسال اولین محموله گوشت گوسفندی از کنیا را تایید کرد و نوشت دو هزار راس دام گوسفندی در منطقه نایروک کنیا به قرنطینه انتقال پیدا کرده‌اند تا پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش، ذبح و به ایران ارسال شوند. گونه قالب گوسفندی در کنیا، از نژاد قره‌گل است که ۲۵ سال پیش از ایران به آفریقا رفته.

توزیع گوشت کنیایی در بازار ایران هنوز قوام پیدا نکرده، اما در همین مدت روسای اتحادیه‌های صنفی در گفتگو با رسانه‌های مختلف از کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی (تقریبا معادل ۵۰ گرم گوشت) در بازار خبر داده‌اند.

گوشت گوسفندی طبق بررسی فرارو، در تیرماه امسال، دقیقا وقتی خبر توافق ایران و کنیا منتشر شده به‌طور متوسط کیلویی ۳۷۶ هزار و ۹۲۸ تومان قیمت داشت.  گوسفند زنده را در آن زمان کیلویی ۱۸۲ هزار تومان می‌فروختند.

قیمت گوشت گوسفندی، دو ماه بعد، بیش از شش درصد افزایش پیدا کرده و با رشد ۲۵ هزار و ۹۳۰ تومانی به طور متوسط کیلویی ۴۰۲ هزار و ۸۵۷ تومان فروخته شده است. یعنی تورم ماهیانه تقریبا سه درصد را به چشم دیده. 

سرعت رشد قیمت گوشت گوسفندی شهریور ماه، یعنی دقیقا وقتی خبر آغاز توزیع گوشت کنیایی منتشر شده، کاهش پیدا کرده و در یک‌ماه اخیر به حدود دو درصد رسیده است.

قیمت گوشت گوسفندی از ۲۴ شهریور تا نیمه اول آبان به‌طور متوسط کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۴۱۲ هزار و ۳۵۷ تومان رسیده است. گوسفند زنده را الان کیلویی ۲۰۱ هزار و ۱۸۷ تومان می‌فروشند.

قیمت گوشت گوساله میل و اشتیاق بیشتری برای رشد داشته است. تیرماه امسال برای خرید گوشت گوساله را به‌طور متوسط باید کیلویی ۳۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان پول خرج می‌کردید. این عدد در اواخر شهریور امسال به کیلویی ۳۷۸ هزار و ۴۱۶ تومان رسید و بالاخره در پایان هفته گذشته، قیمت گوشت گوساله در بازار روی عدد میانگین ۳۸۴ هزار و ۵۸۳ تومان ایستاد.

قیمت گوشت گوساله با این تفاصیل، از تیرماه تا الان ۶۸ هزار و ۳۳۳ تومان به‌ازای هر کیلوگرم رشد کرده که به معنای گرانی ۱۷ تا ۱۸ درصدی است. اگر روند تغییرات قیمت گوشت گوساله را بعد انتشار خبر آغاز واردات از کنیایی بررسی کنیم با شش هزار و ۱۶۷ تومان افزایش در هر کیلو که معادل ۱.۶ درصدی است، روبرو می‌شویم.

منبع: فرارو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »