... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 5:27 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

چین، طی ۲۱ سال، ۱.۳۴ تریلیون دلار وام به کشورهای مختلف جهان داد

وام های اهدایی چین به خارج از کشور، متحدین بسیاری را در سراسر جهان، برای چین به ارمغان آورده است.

سیاست شرق _ محققان آمریکایی در گزارشی گفتند که موسسات مالی چین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، نزدیک به ۱.۳۴ تریلیون دلار به کشورهای در حال توسعه وام دادند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که تعهدات وام‌دهی در سال ۲۰۱۶ به ۱۳۶ میلیارد دلار رسید، چین همچنان متعهد به ۸۰ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض در سال ۲۰۲۱ است که تقریباً ۲۱۰۰۰ پروژه را در ۱۶۵ کشور با درآمد کم و متوسط ​​به‌عنوان جامع‌ترین مجموعه داده در نوع خود نشان می‌دهد.

وام های اهدایی چین به خارج از کشور، متحدین بسیاری را در سراسر جهان، برای چین به ارمغان آورده است، در حالی که انتقاد غرب و برخی از کشورهای دریافت کننده از جمله سریلانکا و زامبیا را به دنبال داشته است که پروژه های زیربنایی آن ها را با بدهی هایی مواجه کرده است که قادر به بازپرداخت آن نیستند.

داده ها نشان می دهد که هم منابع و هم تمرکز تامین مالی چین در خارج از کشور تغییر کرده است.

در سال ۲۰۱۳، زمانی که رئیس جمهور شی جین پینگ، طرح کمربند و جاده را برای ایجاد زیرساخت در سراسر جهان در حال توسعه راه اندازی کرد، بانک های چین بیش از نیمی از وام ها را به خود اختصاص دادند. سهم آنها از سال ۲۰۱۵ شروع به کاهش کرد و تا سال ۲۰۲۱ به ۲۲ درصد رسید.
بانک خلق چین و اداره دولتی ارز خارجی (SAFE) که ذخایر ارز خارجی چین را مدیریت می کند، بیش از نیمی از وام ها را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دادند که تقریباً تمام وام های کمکی بود .

در گزارش AidData، یک آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه ویلیام و مری، آمده است: «پکن نقش ناآشنا و ناراحت‌کننده‌ای را به‌عنوان بزرگ‌ترین وصول کننده رسمی بدهی در جهان بازی می کند.

این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر وام‌های فزاینده چین به واحد پول چین، از دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰ پیشی گرفت. پرداخت‌های معوقه به وام دهندگان چینی نیز افزایش یافته است.

مقصد وام های چینی در خارج از کشور نیز تغییر کرده است. تعهدات وام به کشورهای آفریقایی از ۳۱ درصد کل در سال ۲۰۱۸ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت، در حالی که وام به کشورهای اروپایی تقریباً چهار برابر شد و به ۲۳ درصد رسید.

یک مجموعه داده متفاوت نشان داد که تعهدات وام به کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است .

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »