... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۵ دی ۱۴۰۲ - 1:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران، پیمان تجارت آزاد امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ، موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.

سیاست شرق _ وزارت اقتصاد روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه اعلام کردند که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) یک توافقنامه تجارت آزاد کامل با ایران، در سن‌پترزبورگ امضا کردند.

به نقل از رویترز، این توافق دائمی خواهد شد و جایگزین پیمان موقت مشابهی خواهد شد که از سال ۲۰۱۹ لازم الاجرا بود. قرارداد قبلی تجارت متقابل با ایران را تسهیل کرد و آن را از ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش داد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است.

تحریم‌های غرب علیه روسیه، به خاطر درگیری مسکو در اوکراین، مسیرهای تجارت خارجی این کشور را محدود کرده و مسکو را مجبور به جستجوی بازارهای خارج از اروپا کرد.

توافق جدید تقریباً ۹۰ درصد از کالاها را تعرفه گمرکی حذف می کند، در حالی که این توافق یک رژیم ترجیحی را برای تقریباً تمام تجارت بین روسیه و ایران ایجاد می کند.

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر اقتصاد روسیه گفت: این قرارداد به تجارت روسیه اجازه می دهد سالانه حدود ۲۷ میلیارد روبل (۲۹۴ میلیون دلار) پس انداز کند.

صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های گمرکی ایران و روسیه

الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در رابطه با امضای موافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: «طبق محاسبات ما، سطح فعلی توسعه روابط این اجازه را می‌دهد تا قبل از هر چیز در پرداخت عوارض گمرکی و تعرفه‌ها صرفه جویی شود».

به گفته وی، در اینجا تجارت ایران و روسیه به شکل قابل توجهی می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند کسب و طبیعتا فرصت‌های بهتری برای ورود به بازار یکدیگر ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »