... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ دی ۱۴۰۲ - 10:31 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، علیه انصارالله یمن تصویب شد

این رای گیری بدون هیچ مخالفتی انجام شد و کشورهای روسیه، چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

سیاست شرق _ شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را علیه انصارالله یمن، درباره حملات در دریای سرخ را تصویب کرد و از یمنی ها خواست تا فوراً به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ پایان دهند.

به نقل از رویترز، این رای گیری بدون هیچ مخالفتی انجام شد و کشورهای روسیه، چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن، درباره اصلاحیه‌هایی که روسیه در این باره پیشنهاد کرد رای گیری شد اما سه اصلاحیه مسکو  رای لازم را بدست نیاورد و در هر سه بار رای گیری، آمریکا و انگلیس با آنها مخالفت و اصلاحیه‌ها را وتو کردند.

همچنین در قطعنامه شورای امنیت، از یمنی ها خواسته تا گلکسی لیدر، کشتی ژاپنی مرتبط با یک تاجر اسرائیلی و خدمه ۲۵ نفره آن را آزاد کنند.

مفاد کلیدی این قطعنامه که توسط ایالات متحده و ژاپن تنظیم شده است، به حق کشورهای عضو سازمان ملل متحد، “برای دفاع از کشتی های خود، از جمله کشتی هایی که حقوق و آزادی های دریانوردی را تضعیف می کنند” اشاره کرده است.

این ماده به منزله تأیید ضمنی عملیات گروه ضربت دریایی چندملیتی به رهبری آمریکا در دریای سرخ است.

انصارالله یمن که بخش زیادی از یمن را در اختیار دارد، گفته اند که، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا عازم بنادر اسرائیل را، برای نشان دادن حمایت از مردم فلسطین در نبرد با اسرائیل ، مورد حمله قرار دهند. 

در همین رابطه، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن، قطعنامه سازمان ملل را «بازی سیاسی» خواند و آن را رد کرد و گفت که ایالات متحده ناقض قوانین بین‌المللی است.

با این حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه، مشروعیت گروه ضربت تحت رهبری آمریکا را زیر سوال برد.

در آخرین حملات، واشنگتن مدعی شد که کشتی‌های جنگی آمریکا و انگلیس روز سه‌شنبه ۲۱ پهپاد و موشک شلیک شده را در جنوب دریای سرخ سرنگون کردند، که بزرگترین حمله از این دست در این منطقه خوانده می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »