... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - 8:32 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

دیدارهای امیرعبداللهیان در پاکستان

جیلانی : ایران و پاکستان مصمم هستند نسبت به توسعه روابط سیاسی و امنیتی دو کشور اقدام کنند.خطر تروریسم چالش جدی و مشترک دو کشور است.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات پاکستانی و در پاسخ به دعوت همتای خود به اسلام‌آباد سفر کرده، صبح امروز با جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر بعد از تحولات اخیر در مناسبات ایران و پاکستان و حمله به مقر گروه تروریستی جیش العدل در پاکستان و متعاقب آن حمله‌ پهپادی پاکستان به نقطه‌ای در منطقه مرزی با ایران انجام شده است.

 وزارت امور خارجه ایران و پاکستان دوشنبه دوم بهمن ماه در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که در پی گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای پاکستانی این توافق حاصل شده که سفرا تا ششم بهمن به محل کار خود باز گردند که این امر روز جمعه رخ داد و به دعوت جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان، حسین امیرعبداللهیان دوشنبه نهم بهمن ماه (۲۹ ژانویه) به پاکستان سفر کند.

پس از تحولات اخیر در مناسبات، دو وزیر خارجه دو بار با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان اخیرا در گفت‌وگویی با ایرنا با بیان اینکه پاکستان از روابط بسیار نزدیک و برادرانه‌ای با ایران برخوردار است، گفت که از حسین امیرعبداللهیان برای سفر رسمی به پاکستان دعوت کرده و دو کشور از این فرصت برای تقویت چارچوب روابط دوجانبه استفاده خواهند کرد.

وزیر خارجه پاکستان در این دیدار گفت: روابط خوب ایران و پاکستان منبع مهمی برای صلح و ثبات در منطقه است.

جیلانی افزود: ایران و پاکستان مصمم هستند نسبت به توسعه روابط سیاسی و امنیتی دو کشور اقدام کنند.خطر تروریسم چالش جدی و مشترک دو کشور است.

ایران و پاکستان مصمم به رویکرد جمعی و گروهی مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریست اتخاذ کنن.

وزیر خارجه پاکستان افزود:: اهتمام به حاکمیت و  تمامیت ارضی دو کشور از اصول غیرقابل اجتناب و اساسی است

وی همچنین گفت:توافق کردیم در خصوص مسایل اقتصادی و افزایش رفاه در مناطق مرزی همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

وزیرخارجه پاکستان افزود:توافق کردیم در سطح وزرای خارجه مکانیزم مشورتی در سطح عالی ایجاد شود. این مکانیزم به صورت منظم و با هدف نظارت بر پیشرفت‌ در همکاری های مشترک دو کشور تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بر ضرورت همکاری دوطرف در مبارزه با تروریست توافق کردیم.

دیدار با فرمانده ارتش پاکستان

«حسین امیرعبداللهیان» در دومین دیدار کاری خود در اسلام‌آباد با حضور در مقر فرماندهی ارتش در شهر «راولپندی» با ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.

در این دیدار جمعی از مسوولان نظامی پاکستان، اعضای هیات بلندپایه ایرانی و همچنین رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان و سرهنگ مصطفی قنبرپور وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان حضور داشتند.

امیرعبداللهیان و ژنرال سید عاصم منیر درخصوص آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه ایران و پاکستان، همکاری‌های امنیتی و مدیریت مرزهای مشترک تبادل نظر کردند.

آنها همچنین تحولات منطقه‌ای و اوضاع خاورمیانه از جمله تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را مورد بررسی قرار دادند.

این سومین دیدار رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان از زمان آغاز کار دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان اواخر تیرماه در تهران با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.

دیدار با نخست وزیر پاکستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر یک روزه و فشرده خود به اسلام‌آباد، با نخست وزیر پاکستان نیز دیدار و پیرامون تقویت روابط دوجانبه تبادل نظر کرد.

حسین امیرعبداللهیان و اعضای هیات همراه پس از دیدار با فرمانده ارتش پاکستان، در اسلام‌آباد با انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت این کشور دیدار کرد.

امیرعبداللهیان و نخست وزیر وقت پاکستان درباره همکاری‌های دوجانبه از جمله تقویت مناسبات اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری در مرزهای مشترک تبادل نظر کردند.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به اسلام‌آباد بعد از تصدی وزارت امور خارجه است. او چهارشنبه، ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲، نیز در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه سابق پاکستان در نخستین سفر دوجانبه وارد اسلام‌آباد شد.

امیرعبداللهیان آذر ۱۴۰۰ و برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع افغانستان نیز به اسلام‌آباد سفر و در حاشیه این نشست با برخی مقامات پاکستان از جمله عمران خان نخست‌وزیر پیشین این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »