... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 8:37 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
در آستانه انتخابات پاکستان؛

عمران خان و همسرش، با محکومیت دیگری مواجه شدند

این حکم در کمتر از یک هفته مانده به انتخابات سراسری و در پی پرونده دیگری صادر می شود که در آن، این زوج به 14 سال زندان محکوم شدند.

سیاست شرق _ دادگاهی در پاکستان، عمران خان، نخست وزیر سابق و همسرش «بوشرا بی بی» را به هفت سال زندان محکوم کرده و ازدواج آنها در سال ۲۰۱۸ را ناقض قوانین اسلامی دانسته است.

به نقل از الجزیره، دادگاه مدنی که در داخل زندان آدیالا در شهر راولپندی که خان در آن زندانی است، تشکیل شده است، روز شنبه حکم خود را با حضور این زوج صادر کرد. همچنین یک میلیون روپیه (۳۵۶۰ دلار) برای آنها جریمه تعیین کرد.

این حکم نیز، در ادامه سلسله احکامی است که از سوی دستگاه قضایی پاکستان و علیه عمران خان، اعلام می شود. احکامی که حزب تحریک انصاف پاکستان را در با مشکلات زیادی، در انتخاب پیش رو مواجه ساخته است.

این پرونده علیه عمران خان و همسرش، سال گذشته توسط خوار مانکا، شوهر سابق بی بی، تشکیل شد، او ادعا کرد که همسر مطلقه وی قبل از ازدواج مجدد با خان، وقفه سه ماهه لازم، طبق قوانین اسلامی، را رعایت نکرده است.

مانکا ادعا می کند که در نوامبر ۲۰۱۷ از همسرش جدا شده است. خان در فوریه ۲۰۱۸، ماه ها قبل از اینکه نخست وزیر شود، سومین ازدواج خود را با بی بی اعلام کرد.

این سومین محکومیت خان در این هفته – و دومین محکومیت برای همسرش – در آستانه انتخابات عمومی در روز پنجشنبه است.

روز سه‌شنبه، خان به همراه دستیار نزدیکش شاه محمود قریشی، به دلیل افشای یک فایل محرمانه – به نام سایفر – که توسط سفیر سابق پاکستان در ایالات متحده ارسال شده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

خان ادعا کرد که این سند حاوی شواهدی است مبنی بر اینکه ارتش پاکستان با تبانی با مخالفان سیاسی او و مقامات آمریکایی، برای برکناری او از قدرت در آوریل ۲۰۲۲ توطئه کرده اند. واشنگتن و ارتش پاکستان این اتهام را رد کرده اند.

یک روز بعد، خان و بی بی در پرونده ای مربوط به فروش غیرقانونی هدایایی که در زمان نخست وزیری خان دریافت کرده بودند، به 14 سال حبس و ۱.۵ میلیارد روپیه (۵.۳ میلیون دلار) جریمه محکوم شدند.

بی بی در اقامتگاه اسلام آباد خان بازداشت شده است.

سید ذوالفقار بخاری، یکی از مقامات حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) خان، به الجزیره گفت که عجله در صدور احکام علیه خان “مسخره قانون” است.

«روش انجام این محاکمه ها علامت سوال بزرگی را در انتخابات ۸ فوریه باقی می گذارد. این یک مورد آزمایشی برای قوه قضاییه عالی پاکستان است.

به نوعی، این یک پیروزی برای عمران خان است. ثابت می کند که هر اتهام دیگری نیز به او دروغ است، از این رو چنین موارد و احکام مضحکی بر او سیلی زده می شود. این همچنین نشان می دهد که در حالی که سایر کشورها بر پیشرفت اقتصادی تمرکز می کنند، این سطحی است که ما در اینجا در حال فعالیت هستیم.»

سلسله محکومیت ها علیه خان سایه طولانی بر انتخابات ۸ فوریه انداخته است که خان از شرکت در آن منع شده است. این رای گیری همچنین در بحبوحه سرکوب شدید حزب تحریک انصاف، برگزار می شود که از استفاده از نماد انتخاباتی خود نیز منع شده است و نامزدهای خود را مجبور به رقابت به عنوان مستقل کرده است.

با این حال، اکثر نظرسنجی ها همچنان خان را به عنوان محبوب ترین رهبر کشور نشان می دهند.
اخیراً، این حزب نماد انتخاباتی خود – چوب کریکت – را نیز از دست داد و مجبور شد نامزدهای خود را به عنوان مستقل معرفی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »