... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ - 8:19 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه: دنیا، در حال چندقطبی شدن است

ناریشکین: آنها نمی‌توانند این کار را انجام دهند زیرا دنیا در حال چندقطبی شدن است. دنیای چند قطبی در گروهی مانند اوپک پلاس متبلور شده است.

سیاست شرق _ سرگئی ناریشکین مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR)، با بیان اینکه آمریکا بر خلاف میلش دیگر نمی‌تواند قیمت نفت را دیکته کند، افزود: آنها نمی‌توانند این کار را انجام دهند زیرا دنیا در حال چندقطبی شدن است. دنیای چند قطبی در گروهی مانند اوپک پلاس متبلور شده است.

به نقل از تاس، ناریشکین در مستندی به «نام» نفت اظهار کرد که «هژمون» دیگر قادر نیست کشورهای خاورمیانه را وادار کند که در سیاست‌های نفتی همسو با منافع آمریکا حرکت کنند.

برخی کشورهای اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و غیراوپک از جمله روسیه و عربستان است، در ماه نوامبر توافق کردند تا روزانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند.

این گروه اخیرا درباره تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سه ماهه دوم ۲۰۲۴ توافق کردند که به افزایش بهای آن منجر شد.

با افزایش تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از کشورها و نگرانی نسبت به کاهش تقاضای برخی اقتصادهای بزرگ برای نفت، اعضای اوپک پلاس از اواخر ۲۰۲۲ تاکنون بارها تولید خود را کاهش و آن را تمدید کرده اند.

این در حالی است که غرب در واکنش به حمله مسکو به اوکراین بر نفت روسیه سقف قیمتی ۶۰ دلاری تعیین کرده است. به رغم این فشارها، روسیه معتقد است که بر پایان جهان تک‌قطبی و آغاز جهان چندقطبی تاکید دارد.

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در بهمن ماه گفت: تلاش‌های برخی کشورهای خاص برای ایجاد جهان تک قطبی محکوم به شکست است.

وی افزود: آمریکا به تنهایی نمی‌تواند سیاست‌های نئواستعماری خود را در جهان حکمفرما کند بنابراین سعی دارد دیگر کشورهای دنباله رو خود را نیز در هزینه‌های اجرای این سیاست‌ها سهیم کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »