... امروز: جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 9:16 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رونمایی از سرویس سپهبد شهید« قرنی» در مدرسه دارالفنون/ روایت زندگی

سپهبد محمد ولی قرنی، پس از استعفا و درست پنج روز پس از نامگذاری روز ارتش از سوی امام (ره)، به دست گروهک فرقان در منزل شخصی‌اش واقع در خیابان، ولیعصر (عج) به شهادت رسید

سیاست شرق _ آئین رونمایی از سردیس امیر سپهبد شهید «سید محمدولی قرنی»، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اولین شهید ترور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه دارالفنون، محل تحصیل وی برگزار شد.

آئین رونمایی از سردیس امیر سپهبد شهید «سید محمد ولی قرنی»، روز یکشنبه با حضور امیر سرتیپ دوم ستاد محمد رضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، حجت الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فرماندهان و مسئولان ارتش در مدرسه دارالفنون محل تحصیل این شهید برگزار شد.

امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی در این مراسم گفت: در آستانه چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد محمد ولی قرنی و با برنامه ریزی و هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان آموزش و پرورش و همچنین مسئولان مدرسه تاریخی دارالفنون که محل تحصیل، تربیت و شخصیت سازی این شهید بزرگوار است از سردیس، نرم افزار و کتاب زندگینامه این شهید و چند تن از شهدای ارتش در این مکان رونمایی و به دارالفنون اعطا شد.

وی افزود: دارالفنون هسته اصلی تشکیل دانشکده افسری (دانشگاه افسری امام علی (ع) کنونی) است زیرا دروس اولیه این مدرسه شامل دروس پیاده نظام، سواره نظام، توپخانه و … بوده و شهید قرنی هم در این مدرسه و هم در دانشکده افسری تحصیل کرده است.

سپهبد محمد ولی قرنی

محمدولی قرنی، در یکم فروردین ۱۲۹۲ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری شد. قرنی در سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ درجه سرلشکری شده و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به ریاست رکن دوم ارتش شاهنشاهی رسید، ولی کمتر از یک سال بعد، به دلیل مشارکت در کودتای نافرجام علیه محمدرضا پهلوی دستگیر و پس از محاکمه، به سه سال زندان محکوم و از ارتش اخراج گردید.

او پس از آزادی گرایشات مذهبی‌اش پررنگ‌تر شد و با آیت‌الله میلانی و آیت‌الله طالقانی رفت و آمد داشت. محمدولی که پس از ماجرای کودتا از ارتش اخراج شده بود اوضاع مالی خوبی نداشت و به سختی گذران زندگی می‌کرد .

زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، قرنی یک روز بعد از پیروزی انقلاب در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به پیشنهاد شورای انقلاب با حکم امام خمینی (ره) به عنوان اولین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد که در این مسوولیت تا هفتم فروردین ۱۳۵۸ خدمت کرد و توانست در این مدت کوتاشه، ناآرامی‌های گنبدکاووس و گرگان در شمال و شمال شرق و ناآرامی‌های ضدانقلاب در غرب کشور به ویژه در استان کردستان را به خوبی مدیریت کند.

سپهبد محمد ولی قرنی در کنار داریوش فروهر در جریان وقایع کردستان – اسفند ماه۵۷

با این حال، وقایع مختلفی، موجب شد تا فشار بر سپهبد قرنی افزایش یابد او را مجبور به استعفا نماید. او در بخشی از نامه استعفای خود به امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب و مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیر، چنین می نویسد :
«چون از زمان به ثمر رسیدن انقلاب، دائما از طرف مقامات مسئول و غیر مسئول، ارتش مورد اتهام و تحقیر قرار می‌گرفت و اینجانب ادامه وضع را منصفانه و به حق تشخیص نمی‌دادم و با توجه به مطالبی که در استعفانامه خود، به حضور امام و نخست‌وزیر ذکر کردم، ادامه خدمت را به صلاح خود و ارتش تشخیص نداده و استعفا دادم.»

«… چرا چنین به روز ارتش آوردند؛ اگر آنان مغرض نبودند پس جاهل هستند که متاسفانه هنوز دست بردار نبوده  و هر روز با بی‌درایتی و شهوت کلامی که دارند، هیچ گاه در راه حفظ وحدت کلمه که امام برای ایجاد آن تلاش فرمودند قدمی بر نداشته‌اند.»

«… چه ناگوار است تحمل این دوستان، که دشمنی را تقویت و امت را متفرق و تضعیف می‌کنند. می‌بینیم اینانی که چشم به کشور ما دوخته تا ثمره انقلاب را ارزیابی کنند و با نگاه به رویدادهای کشور به حیرت فرو می‌رود و نمی‌داند که چه انگیزه‌ای موجب شده تا متظاهرین به دوستی ملت، چنین داس برداشته و به ریشه آن می‌زنند.»

او در انتها،صادقانه می نویسد: «حال که دنیا ندارم، لااقل در محضر مراجع عالیقدر، برای آخرت توشه‌ای بگیرم».

دستور امام (ره) برای محل دفن شهید محمدولی قرنی

سپهبد محمد ولی قرنی، پس از استعفا و درست پنج روز پس از نامگذاری روز ارتش از سوی امام (ره)، به دست گروهک فرقان در منزل شخصی‌اش واقع در خیابان، ولیعصر (عج) به شهادت رسید.

سرهنگ زمانی از امرای ارتش درباره شهید قرنی گفته است: «می‌دانید که حضرت امام خمینی (ره) از هیچ کس بی‌جهت تعریف نکرده‌اند، تنها کسی را که نزدیک ۱۰ بار از او تعریف کرده‌اند تیمسار قرنی بوده است. وقتی به شهادت رسید و پیکر او را به بهشت زهرا (س) می‌بردند که دفنش کنند، من همه کاره مراسم بودم. امام (ره) به یکی از مقامات روحانی می‌فرمایند او را یک راست به قم ببرید و در صحن حضرت معصومه (س) در کنار آیت‌الله حائری یزدی (ره) دفن کنید». 

سپهبد قرنی در حرم حضرت معصومه (س) در قم آرمید
 
 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »