... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
فوتبال ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - 0:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

شکست فیفا؛ حق اختراع اسپری محو‌شونده، به شهروند برزیلی رسید

هاینه آلمن، شهروند برزیلی، از سال‌ها پیش مدعی است که این اسپری را اختراع کرده است و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی دهه اخیر بدون مجوز و خرید امتیاز، از آن در دیدارهای جهانی و بین‌المللی استفاده کرده است.

سیاست شرق _ یک دادگاه فدرال در برزیل، ضمن رد شکایت فیفا، حق اختراع اسپری محوشونده مخصوص ضربات آزاد در فوتبال را به یک شهروند برزیلی داد.

به نقل از دویچه وله، هاینه آلمن برزیلی، مدعی است که او این اسپری را اختراع کرده است و فیفا باید به او غرامت بپردازد.

اسپری مخصوص تعیین خط فاصله دیوار دفاعی در ضربات آزاد در فوتبال که توسط داور از آن استفاده می‌شود، از سال ۲۰۱۴ تاکنون به یک ابزار استاندارد و عادی در عرصه فوتبال حرفه‌ای در جهان تبدیل شده است.

این اسپری، محو شونده نسبتا سریع، نوعی کف است در فاصله کوتاهی پس از اسپری‌کردن بر روی زمین فوتبال، محو می‌شود.

هاینه آلمن، شهروند برزیلی، از سال‌ها پیش مدعی است که این اسپری را اختراع کرده است و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی دهه اخیر بدون مجوز و خرید امتیاز، از آن در دیدارهای جهانی و بین‌المللی استفاده کرده است.

جدال‌های حقوقی پیرامون رسیدگی به حل این موضوع نیز در پرونده‌های قضایی همچنان در جریان است.

حال یک دادگاه فدرال برزیل در شهر ریودو ژانیرو درخواست فیفا در زمینه لغو حق اختراع این اسپری توسط هاینه آلمن را رد کرده است.

بر اساس حکم این دادگاه، “اختراع هاینه آلمن از همه شرایط لازم برای به رسمیت شناخته‌شدن به عنوان مالکیت معنوی برای او برخوردار است.”

آلمن پس از اعلام این حکم توسط دادگاه برزیلی گفت: «این یک پیروزی در مقابل تلاش‌ها برای پاک کردن بخش‌هایی از تاریخ یک اختراع است؛ اختراعی که فوتبال توسط آن تغییر یافت.»
او افزود:‌ «این اسپری که در سرتاسر جهان شناخته شده، برزیلی است و دادگاه اکنون آن را به صراحت اعلام کرده است.»

احتمال می‌رود حکم این دادگاه فدرال برزیل منجر به صدور رای مشابهی در یک پرونده قضایی مشابه در دادگاه دیگری شود که در حال حاضر در جریان است.

این شکایت‌کننده برزیلی، از سال ۲۰۱۷ تاکنون به دنبال دریافت غرامت ۴۰ میلیون دلاری از فیفا، بابت “استفاده غیرمجاز از این اسپری” بوده است.

گفته شده است که فیفا در سال ۲۰۱۴ ظاهرا مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به آلمن پیشنهاد داده بود، اما این پیشنهاد مورد موافقت این شهروند برزیلی قرار نگرفت.

اسپری مورد استفاده داوران در جام جهانی برای بسیاری از تماشاگران جالب بود. داوران که همیشه درگیر مرتب کردن بازیکنان مدافع در زمان زدن ضربه آزاد بودند، به راحتی با اسپری، خطی جلوی بازیکنان می کشند که حریم آنها را مشخص می کند.

اسپری محوشونده از موادی مخصوص که به صورت گاز فشرده در آمده، تشکیل شده است، که برای مدتی قابل رؤیت باقی مانده و مدافعان به خط شده را مرتب نگه می دارد.

اسپری کف دار که بعد از یک دقیقه محو می شود برای چندین سال در لیگ فوتبال آمریکا استفاده می شده است اما برای اولین بار در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، مورد استفاده قرار گرفت.اسپری محو شونده ترکیبی از بوتان، ایزو بوتان، گاز پروپان و چند ماده شیمیایی دیگر است که وقتی از داخل قوطی خارج می شوند، گسترش پیدا کرده و حالتی کف مانند به خود می گیرند.   

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »