... امروز: شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت حج عربستان: داشتن کارت هوشمند نُسُک، مجوز ورود و تردد در مکان های زیارتی است

زائران خارجی و داخلی موظفند در طول سفر و تردد در ایام حج، از بدو ورود تا خروج کارت را به همراه داشته باشند. این وزارتخانه تاکید کرد که این کارت برای ورود و تردد در شهرهای مقدس مکه و مدینه و همچنین تردد آنها بین اماکن مقدس منا، عرفات و مزدلفه الزامی است.

سیاست شرق _ وزارت حج عربستان اعلام کرد که، امسال تردد زائران حج در شهرهای زیارتی، فقط با کارت هوشمند «نُسُک» ( Nusuk Card) امکان‌پذیر است، که بصورت فیزیکی و دیجیتال، ارائه می شود.

عربستان محدودیت تردد زائران به مکه را اعمال کرده و نیروهای امنیتی در ورودی‌های مکه مستقر شده‌اند و امیر منطقهٔ مکه گفته «زائران بدون کارت هوشمند «نُسُک» نمی‌توانند وارد مکه شوند.

معاون وزیر حج عربستان دربارهٔ کارت نُسُک گفته: این کارت اطلاعات کلیدی مثل اطلاعات شخصیِ زائر را در قالب یک نرم‌افزار ارائه می‌دهد.

توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان سعودی در جریان دیدار با «چولیل قوماس» وزیر امور مذهبی اندونزی در جاکارتا در روز سه شنبه، ۳۰ آوریل، در جریان سفر رسمی خود به اندونزی، ارائه کارت نُسُک را اعلام کرد.

اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان است که بیشترین تعداد زائران تاریخ را به تعداد ۲۴۱۰۰۰ نفر برای حج امسال اعزام خواهد کرد.

سکوی Nusuk چیست؟

Nusuk پورتالی است که توسط سازمان گردشگری عربستان با همکاری وزارت حج و عمره راه اندازی شده است.

راه اندازی این کارت، جدیدترین اقدام توسط دولت عربستان سعودی و استفاده از فناوری های بسیار پیشرفته بمنظور ممانعت از سفرهای غیرقانونی و شناسایی دقیق زائران هر کشور است.

این وزارتخانه اعلام کرد که این کارت به صورت دیجیتال و فیزیکی (چاپی) است. نسخه چاپی کارت از طریق مأمورین حج مربوطه یا شرکت ها و مؤسساتی که زائران برای ادای زیارت با آنها قرارداد بسته اند، به زائران تحویل داده می شود.

نسخه دیجیتال از طریق حساب زائر در برنامه های Nusuk و Towakkalna در دسترس است. این وزارتخانه اعلام کرد که زائر باید کد QR موجود در کارت چاپ شده را اسکن کند و سپس دستورالعمل هایی را که منجر به دریافت نسخه دیجیتال کارت می شود، دنبال کند.

روند دریافت کارت

روند دریافت کارت فیزیکی Nusuk برای زائران بین المللی و داخلی متفاوت است و نسخه دیجیتالی آن نیز موجود است. در اینجا نحوه به دست آوردن هر یک آمده است:

  • زائران بین المللی: پس از دریافت ویزا از دفاتر حج قابل دریافت هستند.
  • زائران داخلی: توسط ارائه دهندگان خدمات پس از اخذ مجوز صادر می شود.
  • نسخه دیجیتال قابل دسترسی از طریق Nusuk ( اندروید ، iOS ) و Towakkalna ( اندروید ، iOS )

این وزارتخانه اشاره کرد که این کارت طیف گسترده ای از خدمات را برای زائران ارائه می دهد. مهمترین این خدمات، اثبات هویت زائر در برابر مراجع ذیربط و امکان تایید اطلاعات وی به منظور ارائه بهترین خدمات ممکن است. همچنین اطلاعات کلیدی مانند اطلاعات شخصی زائر، آدرس و سوابق سلامتی مرتبط با یک برنامه تلفن هوشمند را ارائه می دهد.

وزارت حج و عمره از زائرانی که از داخل عربستان سعودی و خارج از کشور می آیند خواست تا قبل از ورود به عتبات عالیات، کارت را دریافت کنند.

زائران خارجی و داخلی موظفند در طول سفر و تردد در ایام حج، از بدو ورود تا خروج کارت را به همراه داشته باشند. این وزارتخانه تاکید کرد که این کارت برای ورود و تردد در شهرهای مقدس مکه و مدینه و همچنین تردد آنها بین اماکن مقدس منا، عرفات و مزدلفه الزامی است.

این کارت همچنین حاوی جزئیاتی از مأموریت حج مربوطه و راه های ارتباطی با آن و اطلاع از برنامه زمان بندی، گروه بندی زائران و آدرس محل سکونت است.

این وزارتخانه تصریح کرد: زائر همچنین می تواند علاوه بر ارزیابی خدمات ارائه شده، هشدارهای ویژه دریافت کرده و مشاهدات و شکایات خود را از طریق کارت دیجیتال ثبت کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »