... امروز: شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 0:39 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

فاینشنال تایمز: آمریکا، توافق امنیتی با عربستان را مشروط کرد

سالیوان:«چشم انداز یکپارچه بر مبنای تفاهم دوجانبه» میان واشنگتن و ریاض همراه با «عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی» است.

سیاست شرق _ در پی انتشار گزارش‌هایی در مورد نزدیک شدن آمریکا و عربستان به عقد یک توافق جدید امنیتی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه‌ای با نشریه فاینشنال تایمز اعلام کرد که امضای این توافق میان واشنگتن و ریاض بدون عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل ممکن نیست. 

جیک سالیوان در مصاحبه اخیر خود با نشریه فاینشنال تایمز، د  روز شنبه، چهارم مه/ ۱۵ اردیبهشت‌ماه، انجام شد، تاکید کرد که «چشم انداز یکپارچه بر مبنای تفاهم دوجانبه» میان واشنگتن و ریاض همراه با «عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی» است.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در ادامه همچنین تصریح کرد که همزمان با این امر، باید «گام‌های معنی دار به نفع مردم فلسطین» هم برداشته شود.

وی افزود که همه نکات یاد شده باید در نظر گرفته شود و ممکن نیست یک بخش را از بقیه بخش‌ها جدا کرد. 

جیک سالیوان گفت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا جزییات یک طرح برای هموار ساختن مسیر برقراری صلح در منطقه را «در ماه‌های آینده» اعلام می‌کند.

وی مدعی شد که، این طرح امنیت اسرائیل و همچنین برقراری صلح و ثبات در خاور میانه را افزایش می‌دهد.  

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «باید تلاش کنیم تا هرچه بیشتر کشورهای منطقه را با این طرح‌ همراه کنیم و سپس آن را ارائه دهیم»

اظهارات اخیر جیک سالیوان در حالیست  که پس از حمله هفتم اکتبر حماس به عمق سرزمین های اشغالی و آغاز جنگ ارتش اسرائیل در غزه، عربستان سعودی گفتگوها در مورد عادی سازی روابط خود با اسرائیل را که پیش از این جنگ شروع کرده بود، به تعلیق درآورد.

افزون بر این، مقامات عربستان سعودی بارها تاکید کردند که امضای توافق عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل، مشروط به «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین است. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها مخالفت خود را با طرح «دو دولت، دو ملت» و تشکیل همچنین با تشکیل دولت مستقل فلسطین اعلام کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »