... امروز: یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 11:06 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اظهارات امیرعبداللهیان درباره آتش بس در غزه و روابط «ایران و مصر»

امیرعبداللهیان: توافق نانوشته‌ای با طرفهای غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند شد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم.

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت، در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌و‌گویی با آقای سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، در سفر اخیر داشتم و هر دو کشور مصصم به برقراری ارتباط هستند؛ از این رو در حال تدوین یک نقشه راه برای بازگشت به روابط دیپلماتیک هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درخصوص تحولات اخیر غزه گفت: توافق نانوشته‌ای با طرف های غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند شد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم.

حسین امیرعبداللهیان، با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران گفت: سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنم. ایده‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و سازمان مطرح شد. تلاش می‌کنم دو مسئله باقی مانده در مسیر همکاری‌های فنی و نه فشارهای سیاسی بیرونی حل شود.
وی در واکنش به احتمال آتش‌بس غزه اظهار کرد: تماس‌های فشرده‌ای غربی‌ها به ویژه متحدان در حوزه اروپا با ایران داشتند. درخواست اول‌شان خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات رژیم صهیونیستی بود که محکم گفتیم «حتما به رژیم اسراییل پاسخ داده می‌شود.» دو روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی از ما این بود که اگر می‌خواهیم بزنید، محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیات‌تان کاهش پیدا کند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود تصمیم گرفت که چگونه بزند، از چه نقطه‌ای و در چه زمانی عملیات کند و اجازه نداد، تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد؛ اما در عین حال به طرف آمریکایی و غربی گفتیم ریشه در حل بحران غزه است. باید تمرکز بر این موضوع پیدا کنیم.
وزیر امور خارجه متذکر شد: توافق نانوشته‌ای با طرفهای غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند شد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم. حماس در چارچوب اصول خودش و در طرحی واقع‌بینانه پاسخ ابتکار مصر و قطر را داده است.
وی متذکر شد: تصور می‌کنم اگر آمریکایی و غربی‌ها به وعده‌های‌شان عمل کنند و نسبت به آتش‌بس در این مرحله پایبند باشند، همه چیز برای برقراری آتش‌بس پایدار و حل مسئله فراهم است، اما نتانیاهو و اندک افراد افراطی در آن سوی این معادله، همه تلاش‌شان را برای تداوم جنگ به کار می‌برند چرا که آتش‌بس می‌تواند به معنای بحران جدید در داخل سرزمین‌های اشغالی باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »