... امروز: دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 8:38 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

معاون وزیر نفت: هر میدان نفتی و گازی که در حوزه سرزمین جمهوری اسلامی باشد را، توسعه می‌دهیم

خجسته مهر: ما در گذشته نفت تولید می‌کردیم ولی نمی‌فروختیم، اما امروز هم تولید می‌کنیم و هم می‌فروشیم و در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار درآمد صادرات نفتی داشتیم

سیاست شرق _ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: ما هر میدان نفتی و گازی که در حوزه سرزمین جمهوری اسلامی باشد را توسعه می‌دهیم.

به نقل از خبرگزاری مهر، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری گفت:، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عربستان و کویت به صورت رسمی ایران را از میدان گازی آرش کنار گذاشتند، واکنش ایران نسبت به آن چیست، گفت: ما هر میدان نفتی و گازی که در حوزه سرزمین جمهوری اسلامی باشد را توسعه می‌دهیم.

  • به گزارش سیاست شرق، میدان گاز و نفت مشترک آرش (بین ایران، عربستان و کویت) در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر است که از سوی این دو کشور عربی، میدان الدوره نامیده می‌شود و ادعایی از سوی کویت و ریاض، مبنی بر عدم حضور ایران در این میدان مشترک وجود دارد، مخصوصا از سوی کشور کویت، که از سوی ایران، رد شده است.

وی افزود: ما در گذشته نفت تولید می‌کردیم ولی نمی‌فروختیم، اما امروز هم تولید می‌کنیم و هم می‌فروشیم و در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار درآمد صادرات نفتی داشتیم.

خجسته‌مهر تأکید کرد: جکت میدان مشترک فرزاد ب ( با عربستان سعودی) در حال ساخت است و امیدواریم امسال جکت نصب و حفاری آغاز شود.

  • به گزارش سیاست شرق، میدان گازی مشترک فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی مشترک ایران و عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۲ کشف شد و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. حجم ذخیره این میدان ۲۱٫۷ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب در روز است. پیش از این، مذاکراتی با طرف های هندی برای استخراج و توسعه این میدان انجام شده و پیشرفت هایی نیز صورت گرفت، ولی به دلیل وجود تحریم های آمریکا، ادامه همکاری طرف هندی ممکن نشد.

معاون وزیر نفت، با رد تهاتر نفت به جای فروش و صادرات آن از سوی ایران، ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۳ موضوع تهاتر نفت را نداریم و همه نفت خام و میعانات گازی ایران فروش می‌رود.

خجسته مهر، با اعلام اینکه امسال و به‌زودی سکوی فاز ۱۳ آلفا در پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این پروژه همان ترک فعل سال ۱۳۹۴ است که در اثر یک حادثه متوقف شد و حدود ۷ سال کشور از نعمت بهره‌مندی از این پروژه محروم بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همچنین با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد ذخیره‌سازی گاز شکسته شد، ادامه داد: افزون بر دو مخزن ذخیره‌سازی قدیمی کشور، دو مخزن «بانکول» و «مختار» به زودی به عنوان مخازن ذخیره‌سازی آماده بهره‌برداری خواهند بود. امسال همچنین تولید از میدان‌های «دی» و «توس» آغاز خواهد شد. از سویی ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و چشمه‌خوش هم بهره‌برداری می‌شوند.

خجسته‌مهر به اقدام‌هایی که شرکت ملی نفت در زمینه تولید هیدروژن و هوش مصنوعی در زیرمجموعه‌ها آغاز کرده نیز اشاره کرد و یادآور شد: بخش نرم شرکت ملی نفت در این زمینه‌ها عملکرد خوبی داشته است و به زودی قرار است تعدادی از چاه‌ها را در غرب کارون و دارخوین هوشمند کنیم. ما به خوبی می‌دانیم که آینده صنعت نفت و گاز با فناوری و هوش مصنوعی گره خورده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »