... امروز: شنبه - ۰۶ مرداد - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2:49 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

تحویل ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران از سوی ترکیه

این آثار تاریخی در چهارچوب توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی به ایران تحویل داده شدند

سیاست شرق _ بر اساس «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی» که بین ترکیه و ایران امضا شد، ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران بازگردانده شد.

به نقل از «تی آر تی» ترکیه، در چارچوب اقدامات انجام شده در زمینه بازگرداندن آثار قاچاق غیرقانونی به ترکیه، ۵۵ اثر که متعلق به ایران تشخیص داده شده بود به ارزروم آورده و با برگزاری مراسمی در موزه باستان شناسی به ایران ارسال شد.

بیرول اینجه‌جیک‌اوز، مدیر کل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه طی سخنانی گفت که آنها مدت‌هاست در حال انجام یک مطالعه پر زحمت و جامع در زمینه قاچاق آثار هستند.

وی تاکید کرد: هر اثر فرهنگی نگین کشوری است که به آن تعلق دارد. قطعاً باید در کشوری که متعلق به آن است به نمایش گذاشته شود، باید متعلق به آن سرزمین باشد.

“از ترکیه برای یافتن و بازگرداندن آثار تاریخی تشکر می‌کنم”

محمد ابراهیمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم نیز اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای باستانی است که بیشترین آثار ثبت شده در یونسکو را دارد، در این زمینه از برادرانم در ترکیه که تعدادی از این آثار را پیدا کردند و به کشور بازگرداندند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »