سیاست شرق _ خانم حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می گوید:خانم حکیم زاده افزود: تحلیل سؤالات آزمونهای «تیمز» و «پرلز» نشان میدهد که این آزمونها بر درک، فهم، و تحلیل تأکید دارند. اما روشهای آموزشی فعلی در مدارس ایران، چنین رویکردی را دنبال نمیکنند. ازاینرو، نیاز به تغییرات اساسی در برنامههای درسی و روشهای آموزشی وجود دارد.
خانم رضوان حکیمزاده، سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: برای تحلیل دقیقتر نتایج آزمون “تیمز ۲۰۲۳، باید به ورودیها و عوامل مؤثر توجه کرد. عواملی مانند تعداد دانشآموزان در کلاس، سرانه دانشآموزی، حقوق معلمان، و امکانات مدارس تأثیر بسزایی بر عملکرد نظام آموزشی دارند.
خانم حکیم زاده افزود: برای نمونه، معلمی که در کلاسی با ۴۵ دانشآموز و با پایینترین حقوق در میان کارکنان دولت فعالیت میکند، نمیتواند شرایط مناسبی برای آموزش فراهم کند. علاوه بر این، تعطیلی مکرر مدارس به دلایلی مانند برودت هوا، فشار مضاعفی بر نظام آموزشی وارد میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از موضوعات کلیدی در بحث کیفیت آموزش، زمان واقعی آموزش است. در ایران، اگرچه زمان اسمی آموزش ممکن است زیاد به نظر برسد، اما تعطیلیهای مکرر این زمان را کاهش داده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهایی که در آزمون تیمز نتایج خوبی کسب کردهاند، حتی در مناطق سردسیر، مدارس بهندرت تعطیل میشوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: افزون بر این، بهبود کیفیت یادگیری مستلزم کاهش تراکم دانشآموزان در کلاسها، افزایش سرانه دانشآموزی، و ارتقای شرایط آموزش در مدارس است.
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تحقیقات نشان میدهد کشورهایی که از جداسازی دانشآموزان خودداری کرده و تلاش دارند شرایط آموزشی را برای تمامی دانش آموزان بهبود دهند، در آزمونهای بینالمللی موفقتر هستند.
خانم حکیم زاده در ادامه افزود: جداسازی دانشآموزان، محرومسازی دانشآموزان ضعیف از ثبتنام در مدارس دولتی عادی، و بهکارگیری معلمان فاقد مهارت کافی یا بازنشسته برای دوره ابتدایی، همگی عواملی هستند که به افت عملکرد منجر میشوند.
شایان ذکر است آزمون بینالمللی تیمز (TIMSS)، که هر چهار سال یکبار برگزار میشود، عملکرد دانشآموزان پایههای چهارم و هشتم را در دروس ریاضی و علوم بررسی میکند.
انتهای پیام