افرادی که استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی را نشان میدهند، اگر نتوانند به آن دسترسی داشته باشند، ممکن است احساس ناخوشی کنند و حتی ممکن است پس از تلاش برای ترک، دوباره به آن روی آورند،[...]، این نوع رفتار با از دست دادن شغل، نمرات پایین یا مشکلات سلامت روان مرتبط دانسته شده است.
سیاست شرق _ یک مطالعه جدید، که رفتار جوانانی را که به شدت به محتوای آنلاین وابسته هستند، تجزیه و تحلیل کرده است، نوعی اختلالات اعتیاد رفتاری را نشان می دهد.
طبق یک مطالعه جدید، استفاده بیش از حد از رسانههای اجتماعی نشاندهنده تمایل بیشتر به باور و اشتراکگذاری اخبار جعلی است . محققان دریافتند که «افرادی که بیشترین پریشانی و اختلال را در عملکرد روزانه خود به دلیل استفاده از رسانههای اجتماعی تجربه میکنند ، بیشترین حساسیت را به اطلاعات نادرست منتشر شده در رسانههای اجتماعی نیز دارند.»
دار مشی، محقق دانشگاه ایالتی میشیگان و یکی از نویسندگان این مقاله، میگوید: «استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی، میزان وابستگی فرد به این رسانهها را اندازهگیری میکند و نشاندهندهی یک اختلال اعتیاد رفتاری بالقوه است.» این استفادهی مشکلساز شامل طیف وسیعی از رفتارها میشود: مشغولیت مداوم با رسانههای اجتماعی، نوسانات خلقی ناشی از استفاده از آنها، نیاز به پاداش به شکل لایک یا کامنت، درگیریهای زندگی واقعی یا علائم ترک.
این رفتار نشان میدهد که احتمال بیشتری وجود دارد که افراد اخبار جعلی را درست باور کنند، با پستهای خبری، چه واقعی و چه جعلی، تعامل داشته باشند و تمایل بیشتری به کلیک روی اخبار جعلی داشته باشند.
با این حال، به گفتهی مشی، دلیل این امر مشخص نیست: «نظریه ما این است که این به دلیل تکانشگری است که در افرادی که استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی دارند، بیشتر دیده میشود، اما ما در این آزمایش به این جنبه نپرداختیم.»
نویسندگان این آزمایش آنلاین را با ۱۸۹ نفر بین ۱۸ تا ۲۶ سال انجام دادند. محقق توضیح میدهد: «ما این کار را با جوانان انجام دادیم زیرا آنها کسانی هستند که سطوح بالاتری از استفاده مشکلساز از رسانههای اجتماعی را نشان میدهند.» به آنها ۲۰ خبر به عنوان پستهای رسانههای اجتماعی نشان داده شد که ده مورد از آنها اخبار واقعی و ده مورد از آنها اخبار جعلی بودند. سپس آنها قضاوت شرکتکنندگان در مورد این پستها، از جمله قصد آنها برای کلیک کردن، نظر دادن، لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آنها را ارزیابی کردند. آنها همچنین رابطه کلی مشکلساز آنها با رسانههای اجتماعی را اندازهگیری کردند.
محققان معتقدند این مطالعه اولین مطالعهای است که بررسی میکند چگونه استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی بر باورها در مورد اخبار جعلی و روابط با آنها تأثیر میگذارد. مقامات پزشکی استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی را به عنوان یک اختلال بالینی نمیشناسند، اما مشی معتقد است که این اختلال شباهتهایی با سوءمصرف مواد و سایر اختلالات اعتیاد رفتاری دارد.
مشی توضیح میدهد: «افرادی که استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی را نشان میدهند، اگر نتوانند به آن دسترسی داشته باشند، ممکن است احساس ناخوشی کنند و حتی ممکن است پس از تلاش برای ترک، دوباره به آن روی آورند.»
او میافزاید: «این نوع رفتار با از دست دادن شغل، نمرات پایین یا مشکلات سلامت روان مرتبط دانسته شده است.»
محققان معتقدند که اگر با پلتفرمهای فناوری بزرگی مانند متا و گوگل که این شبکهها را اداره میکنند، همکاری کنند ، میتوانند کمک بیشتری به این مخاطبان کنند. به عنوان مثال، با شناسایی افرادی که استفادهی مشکلساز از رسانههای اجتماعی را نشان میدهند و تطبیق تجربهی آنها برای کاهش انتشار و تأثیر اخبار جعلی. مشی میگوید: «این امر از بسیاری جهات قابل دستیابی است. او توضیح میدهد: «پلتفرمها میتوانند به افرادی که به دلیل استفادهی بیش از حد از رسانههای اجتماعی تحت درمان هستند، اجازه دهند نوع متفاوتی از الگوریتم را انتخاب کنند.»
با این حال، استدلال نوجوانان این است که بخش بزرگی از زندگی و آینده شغلی آنها در حال حاضر توسط رسانههای اجتماعی شکل میگیرد، از یک اینفلوئنسر گرفته تا یک ورزشکار که برای جذب شدن توسط تیمهای دانشگاهی نیاز به انتشار ویدیو دارد.
در پاسخ، قانونگذار هینوجوسا استدلال خود را تکرار کرد. «اگر این یک دنیای ایدهآل بود، میتوانستیم کاری را که شما میگویید انجام دهیم. اما واضح است که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دقیقاً همان کاری را انجام میدهند که من از آن میترسم. و ما داستانهای تحقیقاتی بیشماری از همسالان شما داریم که خودکشی کردهاند و مورد آزار و اذیت قرار گرفتهاند.»
اگرچه رابطه بین مشکلات سلامت روان و رسانههای اجتماعی هنوز در دست بررسی است، اما شواهد واضح است. و میزان استفاده از این پلتفرمها در بین افراد زیر سن قانونی، به نگرانیهای فزاینده در مورد تأثیرات آنها بر سلامت، به ویژه در بین جوانان، میافزاید. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ میگوید که ۹۵٪ از کودکان ۱۳ تا ۱۷ ساله میگویند که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند و یک سوم از آنها میگویند که “تقریباً به طور مداوم” از آن استفاده میکنند. در بین پسران و دختران ۸ تا ۱۲ ساله، تقریباً ۴۰٪ از آن استفاده میکنند، با وجود اینکه اکثر پلتفرمها برای ایجاد حساب کاربری حداقل سن ۱۳ سال را الزامی میدانند.
انتهای پیام