... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 9:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار نخست وزیر چین با رییس جمهور ایران

دیدار لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، در تالار بزرگ مردم پکن، پایتخت چین، ۱۴ فوریه ۲۰۲۳. (شین‌هوا/یان یان)

سیاست شرق _ «لی کچیانگ»، نخست‌وزیر چین، با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از خبرگزاری شینهوای چین، آقای «لی » در این دیدار که روز سه‌شنبه در پکن انجام شد، گفت: چین و ایران هر دو دارای تمدن باستانی هستند و سابقه طولانی در مراودات دوستانه بین مردمان خود دارند.

وی افزود: چین برای توسعه روابط خود با ایران اهمیت زیادی قائل است و مایل است به احترام متقابل و رفتار برابر با ایران پایبند باشد تا مشارکت راهبردی همه جانبه را به سطح جدیدی ارتقا دهد، صلح جهانی را حفظ کند، توسعه مشترک را ارتقا دهد و به نفع مردم هر دو کشور باشد.

لی با بیان اینکه چین مایل به همکاری با ایران برای ارتقای سطح همکاری های عملی است، از هر دو طرف خواست تا برنامه همکاری جامع چین و ایران را اجرا کنند، همکاری ها را در زمینه های اقتصادی، تجاری و سایر زمینه ها ارتقا دهند، صادرات محصولات را گسترش دهند، و اجرای آن را ترویج کنند. پروژه های سودمند متقابل برای بهبود معیشت مردم، افزایش مبادلات نیرو و تحکیم بنیان افکار عمومی دوستی بین دو کشور را ارتقا بخشند.

آقای رئیسی نیز با تاکید بر دوستی ایران و چین گفت: ایران متعهد به توسعه روابط با چین است.

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: ایران مایل است طرح جامع همکاری دو کشور را بر اساس احترام متقابل، سود متقابل و نتایج برد-برد اجرا کند و همکاری ها را در زمینه های مختلف تعمیق بخشد و توسعه مستمر روابط دوجانبه را ارتقا بخشد.

آقای رئیسی افزود: ایران مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی با چین در امور بین‌الملل و حفظ مشترک صلح و ثبات جهانی است.

لی ژانشو، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق، در ۱۴ فوریه ۲۰۲۳ در تالار بزرگ مردم پکن، پایتخت چین، با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران دیدار کرد.

در ادامه دیدارهای رییس جمهور، لی ژانشو، قانونگذار ارشد چین نیز، روز سه‌شنبه با سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در پکن دیدار کرد.

رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق با اشاره به اینکه روابط چین و ایران در سال‌های اخیر سالم‌تر و باثبات‌تر شده است، گفت که در راستای اجماع کلیدی بین سران دو کشور، چین آماده همکاری های بیشتر در مسیر توسعه با ایران است، مشارکت راهبردی که همه جانبه دو کشور در دوره جدید که منافع بیشتری را برای دو ملت به همراه خواهد داشت.

لی گفت که دو کشور باید به حمایت از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع اصلی مربوطه به یکدیگر ادامه دهند، به طور مشترک از هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل، از جمله عدم مداخله در امور داخلی، و حفظ منافع مشترک کشورهای در حال توسعه حمایت کنند.

وی از مجالس قانونگذاری دو کشور خواست تا مبادلات دوستانه را تقویت کنند، ضمانت های قانونی برای اجرای اجماع سران دو کشور و به اشتراک گذاشتن تجربه در زمینه حکومت داری ارائه کنند.

آقای رئیسی نیز با اشاره به اینکه ایران و چین از دوستی سنتی دیرینه برخوردار هستند، گفت: ایران امیدوار است تا از پتانسیل همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف به طور کامل استفاده کند و نشاط جدیدی به مشارکت راهبردی همه جانبه ایران و چین تزریق کند و آماده همکاری با چین برای حفظ عدالت و عدالت بین المللی است. 

به گزارش سیاست شرق، سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور اسلامی ایران، روز سه شنبه در صدر هیاتی بلندپایه، عازم پکن، پایتخت چین شد.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »