... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - 1:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

فنلاند و سوئد در حال بررسی پیوستن به ناتو هستند

در سال‌های اخیر سوئد و فنلاند به ناتو نزدیک‌تر شدند. اواخر مارس ۲۰۲۲ این دو کشور در رزمایش بزرگ ناتو در نروژ شرکت کردند.
خانم آن لیندهو، وزیر خارجه فنلاند و آقای پکا هاویستو، همتای سوئدی او

سیاست شرق _ در بحبوحه تشدید نگرانی‌های امنیتی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد به‌طور جدی درخواست عضویت در ناتو را بررسی می‌کنند.

به نقل از نیویورک تایمز، انتظار می‌رود که این کشورها به طور جدی به ناتو بپیوندند، که نشان می‌دهد چگونه اقدامات رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در تهاجم به اوکراین، نتیجه معکوس داشته است.

آقای پوتین گسترش ناتو به سمت شرق را به عنوان یک تهدید وجودی برای کشورش عنوان کرده است و تلاش دارد تا مانع پیوستن جمهوری های شوروی سابق به ناتو شود. با این حال، جنگ در اوکراین، نه تنها تمایل کشورهای شوروی سابق مانند اوکراین و گرجستان را برای پیوستن به ناتو تقویت کرده است، بلکه کشورهای غیرمتعهد نظامی مانند سوئد و فنلاند را نیز به آغوش این اتحادیه سوق داده است.

الحاق این دو کشور به ناتو، می تواند اهداف اعلام شده آقای پوتین را تضعیف نماید و به جای کاهش اتحاد فرا آتلانتیک، آن را تقویت کرده است. 

به‌گزارش دویچه‌وله، در سال‌های اخیر سوئد و فنلاند به ناتو نزدیک‌تر شدند. اواخر مارس ۲۰۲۲ این دو کشور در رزمایش بزرگ ناتو در نروژ شرکت کردند.

در فنلاند نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که این کشور به دلیل داشتن ۱۳۰۰  کیلومتر مرز با روسیه بسیار آسیب‌پذیر است.

هر دو کشور اکنون به این نتیجه رسیده اند که بدون عضویت در ناتو نمی‌توان در شرایط اضطراری روی حمایت کامل نظامی سایر کشورهای غربی حساب کرد.

تمایل فزاینده فنلاند و سوئد به عضویت در پیمان نظامی ناتو

عضویت فنلاند و سوئد در ناتو زمانی غیرممکن تلقی می‌شد و مردم هر دو کشور حتی در دوره جنگ سرد و پس از الحاق کریمه به روسیه هم تمایلی به عضویت در ناتو نداشتند. اما حمله روسیه به اوکراین آنها را به سمت پیوستن به ناتو سوق داد.

شبکه یک رادیو تلویزیون آلمان در یک گزارش مفصل پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را بررسی کرده و نوشته است، از جنگ سرد تا الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ هیچ چیز تاکنون فنلاند و سوئد را متقاعد نکرده بود که به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو بپیوندند و از استقلال نظامی خود دست بکشند.

به ویژه فنلاند نمی‌خواست همسایه‌اش روسیه را عصبانی کند و همیشه در نقش پل ارتباطی میان شرق و غرب در صحنه سیاست جهانی حضور داشت.

این نقش را فنلاند در نشست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در هلسینکی در سال ۲۰۱۸ بر عهده داشت.

اما در سال‌های اخیر سوئد و فنلاند به ناتو نزدیک‌تر شدند. اواخر مارس ۲۰۲۲ این دو کشور در رزمایش بزرگ ناتو در نروژ شرکت کردند.

در فنلاند نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که این کشور به دلیل داشتن ۱۳۰۰  کیلومتر مرز با روسیه بسیار آسیب‌پذیر است.

مخالفت حزب چپ فنلاند با عضویت در ناتو

در آغاز ژانویه سال جاری تنها ۳۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی‌های فنلاند موافق پیوستن به ناتو بودند. اما در پایان ماه مارس، یعنی بعد از حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۶۰ درصد موافق پیوستن کشورشان به ناتو بودند و این تمایل همواره بیشتر می‌شود.

“حزب مرکز”، دومین حزب بزرگ حاکم این کشور پس از مدت‌ها مخالفت با عضویت در ناتو، راه را برای این اقدام هموار کرد.

سانا مارین، نخست‌وزیر وابسته به حزب سوسیال دموکرات و همچنین حزب سبز نیز می‌خواهند در هفته‌های آینده نظر خود را ابراز کنند.

ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند گفته است قصد دارد تصمیم در مورد پیوستن کشورش به ناتو را به پارلمان واگذار کند و روی موافقت اکثریت نمایندگان حساب می‌کند.

اما حزب چپ که در دولت نیز حضور دارد با عضویت کشورش در ناتو مخالفت می‌کند.

کاتیا هانینن، نماینده پارلمان از حزب چپ به ایستگاه رادیویی Yle فنلاند گفت: «استقلال نظامی فنلاند به عنوان میانجی بحران نقش مهمی به فنلاند داده است. ما برای دفاع از کشور خود بسیار آماده هستیم و ارتش کارآمد خود را داریم.»

نگرانی فنلاند و سوئد از واکنش روسیه

اما پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، برای دو کشور بی‌خطر نخواهد بود. روسیه بارها مخالفت خود را با عضویت این کشورها در ناتو اعلام کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اخیرا گفت که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو می تواند باعث بی ثباتی در اروپا شود. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اواخر فوریه تهدید کرده بود که پیوستن این دو کشور به ناتو “عواقب نظامی و سیاسی جدی” خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »