... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - 7:29 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، در اهواز برگزار شد

کشورهایی نظیر ایتالیا چندین سال است مجسمه نظامی را طراحی و نصب کردند ولی ما تازه در فکر ساخت مجسمه این شاعر در کشور افتادیم و به خاطر همین کوتاهی‌ها دیگر کشورها گوی سبقت را در معرفی و شناساندن این شاعر از ما ربودند.

سیاست شرق _ مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان سرای پارسی گوی ایرانی قرن ششم هجری قمری، در اهواز برگزار شد.

این مراسم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ، با حضور حجت‌الاسلام رضا کلاه کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرهیختگان و و دوستداران ادب و شعر فارسی ، روز پنجشنبه (۴ اسفند) در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ، در خصوص نقش شعر و ادب فارسی در فرهنگ و تمدن ایران سخن گفت و اظهار کرد: حکیم نظامی گنجوی یکی از شاعران برجسته ایرانی و صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی است.

در شالویی، با بیان اینکه متاسفانه آنطور که باید به این شاعر پارسی‌گوی پرداخته نشده و کشورهای دیگر در تلاش هستند این شاعر را به نام خود ثبت کنند، افزود: کشورهایی نظیر ایتالیا چندین سال است مجسمه نظامی را طراحی و نصب کردند ولی ما تازه در فکر ساخت مجسمه این شاعر در کشور افتادیم و به خاطر همین کوتاهی‌ها دیگر کشورها گوی سبقت را در معرفی و شناساندن این شاعر از ما ربودند.

وی افزود: به همین دلیل لازم است در پاسداشت و شناساندن ابعاد وجودی، علمی و ادبی این شاعر ایرانی اهتمام بیشتری داشته باشیم و در همین راستا از سال گذشته با تشکیل ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی اقدامات در خور تقدیری هم در سراسر کشور و هم در عرصه بین المللی صورت پذیرفته است.

در این مراسم دکتر قدرت قاسمی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و نظامی پژوه، نیز در خصوص نقش و جایگاه نظامی و اشعار وی در حوزه تمدنی ایران ِ فرهنگی سخنانی را ایراد کرد.

شعرخوانی، نقالی خوانی و موسیقی سنتی با اقتباس از اشعار نظامی از دیگر بخش‌های این همایش فرهنگی و ادبی بود.

در این مراسم همچنین احکام اعضای جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خوزستان توسط دکتر شالویی اهدا شد.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »