... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - 10:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

فلسطین اشغالی؛ هجوم نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی/ صدها بازداشتی و مجروح/۶۰ هزار نمازگزار در جمعه دوم

نیروهای اسرائیلی در تلاش برای تخلیه مسجد و صحن های آن از گاز اشک آور و همچنین بمب های صوتی و دودزا و باتوم استفاده کردند.

سیاست شرق _ اداره اوقاف اسلامی در بیت المقدس اعلام کرد که ۶۰ هزار نمازگزار با وجود تعطیلی و هجوم نظامیان رژیم صهیونیستی از سحرگاه امروز، دومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در مسجدالاقصی اقامه کردند، این در حالی است که هلال احمر فلسطین اعلام کرد که تعداد مجروحان به این حادثه به بیش از ۱۵۰ نفر در اثر ضرب و شتم و گاز اشک آور افزایش یافته است.

به نقل از الجزیره قطر، عمر الکیسوانی، مدیر مسجد الاقصی گفت که در درگیری ها صحن های مسجدالاقصی نیروهای اشغالگر از زور بیش از حد علیه نمازگزاران استفاده کردند.

الکیسوانی افزود: تعداد بازداشت شدگان در جریان هجوم به مسجد الاقصی به ۴۰۰ نفر رسید.

شاهدان عینی از داخل صحن گزارش دادند که نیروهای زیادی به مسجد یورش بردند و همه جوانانی را که در داخل آن بودند دستگیر کردند.شاهدان عینی افزودند که نیروهای اشغالگر نیروهای کمکی را به ورودی های شهر قدیمی و ورودی های مسجد فرستادند.

بنا به همین گزارش، نیروهای اسرائیلی در تلاش برای تخلیه مسجد و صحن های آن از گاز اشک آور و همچنین بمب های صوتی و دودزا و باتوم استفاده کردند و نیروهای اشغالگر نمازگزاران را در صحن مسجد تعقیب و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پلیس اسرائیل همچنین خیابان های مجاور شهر قدیمی را بسته و موانع آهنی در ورودی باب العمود قرار دادند.

خبرگزاری فلسطین گزارش داد که نیروهای اشغالگر تمامی درهای منتهی به مسجد الاقصی به جز باب حطا را بستند و تعدادی از نمازگزاران همچنان در داخل مسجد الاقصی و قبه الصخره محبوس کردند.

هلال احمر فلسطین از مجروح شدن ۱۵۲ نفر بر اثر درگیری های مستمر در مسجد الاقصی خبر داد و گفت: نیروهای اشغالگر مانع کار خدمه آمبولانس هایی شدند که به منطقه باب الاسباط رسیدند.

سخنگوی هلال احمر فلسطین گفت که بیشتر جراحات ناشی از ضرب و شتم، گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی بوده است.

رسانه های اسرائیلی همچنین از زخمی شدن ۳ پلیس اسرائیلی در جریان درگیری در مسجد الاقصی خبر دادند.

شاهدان عینی فلسطینی گفتند که حدود ۳۰۰۰۰ نمازگزار امروز قبل از شروع اوضاع در مسجد الاقصی نماز صبح را اقامه کردند و آنها از مردان جوانی صحبت کردند که سنگرهایی برای دفع هرگونه تلاش برای مقابله با هر گونه حمله از سوی گروه های معبد که تهدید به هجوم به مسجد می کردند، برپا کردند. نماز جمعه امروز با عید فصح یهودیان تداخل داشت.

بازخورد داخلی

ریاست جمهوری فلسطین در این واکنش ها، هجوم به الاقصی و ورود اشغالگران به مسجدالاقصی را تحولی خطرناک، هتک حرمت مقدسات و اعلان جنگ دانست و تاکید کرد که مردم فلسطین اجازه نخواهند داد نیروهای اشغالگر و شهرک نشینان مسجد الاقصی را در انحصار خود درآورند و از آن دفاع خواهند کرد.

ریاست‌جمهوری فلسطین از نهادهای بین‌المللی خواست تا برای توقف تجاوزات وحشیانه اسرائیل به الاقصی، فورا وارد عمل شوند.

وزارت امور خارجه فلسطین همچنین اعلام کرد آنچه که الاقصی در معرض آن قرار گرفته است، نیت واقعی اشغالگران برای تحمیل حاکمیت اسرائیل بر مسجدالاقصی و تجزیه آن را آشکار می کند و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل را به دروغگویی در مورد وضع موجود حفظ الاقصی متهم کرد.

فادی الحادمی، مشاور رئیس جمهور فلسطین در امور بیت المقدس، اسرائیل را مسئول عواقب اقدامات خود در بیت المقدس و الاقصی برای کنترل حداکثری دانست.

جبهه مردمی آزادی فلسطین آنچه را که در تجاوزات اسرائیل به مسجد الاقصی اتفاق می‌افتد، تشدید خطرناکی دانست که مستلزم بالاترین حمایت از معترضان در مسجد و مردم بیت‌المقدس است.

این جبهه سکوت جامعه جهانی با نهادها و سازمان های مختلف در قبال تهاجم مستمر اسرائیل به مردم فلسطین به ویژه در شهر قدس را محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی نیز به نوبه خود تاکید کرد که حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی جنایتی تهاجمی است که اشغالگران مسئولیت کامل آن را بر عهده دارند.

این جنبش تاکید کرد که اگر اشغالگری دست خود را از الاقصی متوقف نکند و تجاوزات خود را متوقف نکند، رویارویی نزدیکتر و دشوارتر از آنچه فکر می کنند خواهد بود.

شاهدان عینی فلسطینی گفتند که حدود ۳۰۰۰۰ نمازگزار امروز قبل از شروع اوضاع در مسجد الاقصی نماز صبح را اقامه کردند و آنها از مردان جوانی صحبت کردند که سنگرهایی برای دفع هرگونه تلاش برای مقابله با هر گونه حمله از سوی گروه های معبد که تهدید به هجوم به مسجد می کردند، برپا کردند. امروز با عید فصح یهودیان قربانی کنید.

بازخورد خارجی

در همین زمینه، وزارت خارجه اردن یورش پلیس و نیروهای ویژه اسرائیلی به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه چین همچنین نسبت به تلفات غیرنظامیان ناشی از تشدید درگیری‌های فلسطینی و اسرائیلی ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست برای جلوگیری از تشدید تنش و خارج شدن از کنترل اوضاع، آرامش و خویشتن‌داری داشته باشند.

به نوبه خود، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، تور ونسسلند، نگرانی عمیق خود را در مورد وخامت اوضاع امنیتی در بیت المقدس ابراز کرد و از مقامات دو طرف خواست فورا تشدید را کاهش دهند و از تحریکات بیشتر شبه نظامیان جلوگیری کنند.

ونسسلند از رهبران سیاسی و مذهبی از همه طرف ها خواست تا به آرام کردن اوضاع کمک کنند و تاکید کرد که سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع با همه طرف ها و شرکای اصلی خود در منطقه تماس نزدیک دارد.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود اعلام کرد که با نگرانی شدید تشدید تنش ها در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی و درگیری ها در مسجد الاقصی را دنبال می کند.

او خواستار پایان فوری “اقدامات خشونت آمیز” شد و خواستار احترام به وضعیت موجود اماکن مقدس شد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در افغانستان از جامعه جهانی خواست تا اقدامات عملی برای توقف جنایات اسرائیل انجام دهد.

وی گفت: ما خشونت های اشغالگران علیه فلسطینیان بی دفاع در الاقصی را به شدت محکوم می کنیم.

به نوبه خود، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم استفاده از حداکثر خویشتنداری توسط نیروهای اسرائیلی تاکید کرد.

دوجاریک خاطرنشان کرد که هر مورد استفاده از زور باید به سرعت و به طور کامل بررسی شود.

شهدای فلسطینی

در چارچوب تشدید اقدامات، نیروهای اشغالگر اسرائیل تهاجمات جدیدی به کرانه باختری انجام دادند که در نتیجه آن ۳ جوان فلسطینی در استان جنین جان باختند و نفر چهارم در نابلس جان خود را از دست داد.

با این اوصاف تعداد شهدای کشته شده توسط گلوله های اشغالگران از روز چهارشنبه در کرانه باختری به ۷ نفر رسید.

در درگیری هایی که در جریان خروج ارتش اشغالگر از آن رخ داد، تعدادی از فلسطینی ها در روستای کفردان (جنوب غربی جنین) زخمی شدند و حال یکی از مجروحان وخیم توصیف شد.

نیروهای اشغالگر ۴ مرد جوان روستا را دستگیر کردند، از جمله ۳ برادر زندانی، ایهام کماجی، یکی از شش زندانی که سپتامبر گذشته از زندان گیلبوآ گریختند، همچنین نیروهای ارتش اشغالگر به شهر یامون (شمال جنین) یورش و ۳ مرد جوان را دستگیر کردند.

مقامات اشغالگر اسرائیل تصمیم گرفتند که از روز جمعه تا سحرگاه روز یکشنبه، عید فصح یهودیان، اقدامات نظامی خود را در سرزمین های فلسطینی تشدید کنند.

مقامات اسرائیلی می گویند که این تصمیم پس از ارزیابی وضعیت امنیتی اتخاذ شده است، زیرا تعطیلی همه جانبه کرانه باختری و بسته شدن گذرگاه ها با نوار غزه قبل از عید فصح یهودیان اعمال می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »