... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 4:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پوتین: مداخله نظامی در اوکراین ضروری بود/ زلنسکی: هیچ بخشی از خاک خود را تسلیم نمی کنیم

سیاست شرق _ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه گفت که مداخله نظامی کشورش در اوکراین ضروری بود زیرا غرب در حال آماده شدن برای حمله به روسیه است.

به نقل از الجزیره، پوتین در سالگرد پیروزی بر آلمان نازی افزود که ارتش و داوطلبان روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین برای امنیت و آینده روسیه می جنگند.

پوتین که در جریان رژه نظامی سالانه به مناسبت روز پیروزی در میدان سرخ مسکو به مناسبت یادبود پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم سخنرانی می کرد، تصمیم به مداخله در اوکراین را ضروری و صحیح دانست و افزود: «رویارویی با نئونازی ها یعنی رهبری سیاسی و نظامی حاکم در اوکراین اجتناب ناپذیر بود.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که تصمیم جنگی با هدف توقف کارزار غرب و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای تضعیف امنیت روسیه بود.

پوتین با اشاره به ضمانت‌های امنیتی که مسکو از کشورهای غربی قبل از آغاز جنگ علیه اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) درخواست کرده بود، بیان کرد که ناتو در حال افزایش تهدیدات در مرزهای روسیه است و غرب «نمی‌خواست به روسیه گوش دهد و برنامه‌های دیگری داشت».

سرزمین های تاریخی

پوتین دونباس اوکراین را سرزمین تاریخی روسیه توصیف کرد، منطقه ای که نیروهای روسی به همراه جدایی طلبان اوکراین، عملیات خود را از سال ۲۰۱۴ در آن متمرکز تا نیروهای اوکراینی را شکست دهند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از سخنگوی کرملین اعلام کرد که جشن های هوایی ارتش در روز پیروزی به دلیل شرایط جوی لغو شد.

وی افزد: نظامیان این جمهوری تازه اعلام شده که با نیروهای ارتش روسیه در نبرد کنونی با ارتش اوکراین و نیروهای نئونازی،  همکاری دارند، همانند اسلاف خود در جنگ بزرگ میهنی، برای رهایی از شر نازی ها مبارزه می کنند.

رهبر فدراسیون روسیه در پیام هایی به سران دیگر کشورهای عضو “سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع” (همسود) با تاکید بر لزوم جلوگیری از پیدایش دوباره نازیسم که در گذشته چنین رنج و دردهای بزرگی برای شهروندان بسیاری از کشورها، به همراه آورده، افزود: ما باید حقیقت رخدادهای جنگ دوم جهانی، ارزش های روحانی و سنت های مشترکمان را در باره دوستی برادرانه و نزدیک، حفظ کرده و به آیندگانمان انتقال دهیم.

 روسیه روز شنبه اعلام کرد که مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی در حمله هوایی روسیه به منطقه خارکیف اوکراین منهدم شده است.

“ایگور کناشنکوف” سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته است که حجم زیادی از  تجهیزات نظامی که کی‌یف از کشورهای اروپایی و آمریکا دریافت کرده بود، به دنبال حمله هوایی روسیه در حومه ایستگاه راه‌آهن “بوگودوخوف” در منطقه خارکیف، نابود شده است.

مسکو اخیرا هشدار داده که تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین حمله کرد و روابط پرتنش مسکو – کی‌یف را به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

زلنسکی: در جنگ با روسیه پیروز خواهیم شد

در همین زمینه، رئیس‌جمهور اوکراین امروز با اشاره به برگزاری یک «رژه پیروزی نظامی» بزرگ روسیه به مناسبت سالگرد پیروزی، گفت که کشورش اجازه نخواهد داد روسیه «پیروزی بر نازیسم» را در سال ۱۹۴۵ برآلمان نازی در جنگ جهانی دوم، مجددا تجدید کند.

زلنسکی در بیانیه کتبی افزود که کشورش در جنگ با روسیه پیروز خواهد شد و هیچ بخشی از خاک خود را تسلیم نخواهد کرد و تاکید کرد: در روز پیروزی بر نازیسم، برای پیروزی جدیدی می‌جنگیم، راه رسیدن به آن سخت است، اما ما شک نداریم که پیروز خواهیم شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »