... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 12:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
پروژه خط لوله گاز اسرائیل به اروپا؛

نشست مجازی وزرای خارجه امریکا، اسرائیل، یونان و قبرس

با توجه به جنگ در اوکراین، پروژه احداث خط لوله گاز اسراییل به اروپا که با همکاری یونان و قبرس از میان دریای مدیترانه می گذرد، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

سیاست شرق _ آمریکا توجه خود را به شرق مدیترانه بیشتر می کند، در این بین خط لوله گاز اسرائیل به اروپا نیز مورد توجه قرار دارد.

به نقل از دویچه وله، آمریکا در نظر دارد همکاری‌های خود با یونان و قبرس را در شرق دریای مدیترانه گسترش دهد. وزیران خارجه آمریکا، اسرائیل، یونان و قبرس پس از یک تماس ویدئویی، بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کردند. گفته شده این همکاری‌ها زمینه‌های انرژی، حفاظت از آب و هوا، حفاظت از غیرنظامیان و مبارزه با تروریسم را در بر می‌گیرد.

با توجه به جنگ در اوکراین، پروژه احداث خط لوله گاز اسراییل به اروپا که با همکاری یونان و قبرس از میان دریای مدیترانه می گذرد، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

این گروه از ابتکاراتی مانند نشست نقب که در ماه مارس با حضور وزرای خارجه کشورهای عربی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند – بحرین، مصر، مراکش و امارات متحده عربی- برگزار شد، ابراز حمایت کرد.

این خط لوله ۱۹۰۰ کیلومتری موسوم به “ایست‌مد” (شرق مدیترانه) می‌تواند گاز را از اسرائیل به یونان و قبرس و سپس به قلمرو اتحادیه اروپا و اروپای مرکزی برساند. گفته می شود در سواحل اسرائیل میزان بالایی از ذخایر گاز کشف شده است.

پیش از این، وزیرخارجه اسرائیل در ماه مارس گذشته برای دیدار با نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان و یوانیس کاسولیدس، وزیر امور خارجه قبرس، از این کشورها بازدید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »