... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - 10:33 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و سنگاپور

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با ویویان بالاکریشنان وزیر امور خارجه سنگاپور در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل و تحولات مورد علاقه دو طرف در عرصه بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

آقای امیرعبداللهیان با اشاره به تعیین و حضور سفیر کشورمان در سنگاپور و مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دو کشور، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم. مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می دانیم. 

امیرعبداللهیان به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی اشاره و تاکید کرد: توافق در دسترس است اگر همه طرف ها با واقع بینی به دیپلماسی و تعهدات و نه تهدید، پایبند باشند.

در این گفت وگوی تلفنی ،وی ضمن اشاره به رخداد وارونه‌نمایی سیاسی در گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی ایران برای ارائه پاسخ محکم به صدور قطعنامه احتمالی علیه تهران در نشست آتی شورای حکام آژانس خبر داد. 

حسین امیرعبداللهیان، خواستار خاتمه یافتن «فضاسازی‌های تصنعی و غیر سازنده» در نشست پیش روی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و گفت: «روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تایید مکرر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یک باره با یک اعمال نظر شتاب‌زده سیاسی وارونه جلوه داد.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز عصر چهارشنبه با تاکید دوباره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: « ما طبیعتا به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهد داد و مسئولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند.»

خبرگزاری رویترز پیشتر خبر داده بود که آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود را علیه آنچه توسعه نگران‌کننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و «همکاری ناکافی» این کشور عنوان شده، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند.

دوشنبه گذشته نیز خبرگزاری‌های از درز بخش‌هایی از گزارش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند که در آنها به مواردی از جمله این که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز تعیین شده در برجام رسیده و ایران از ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به پرسش‌های آژانس طفره رفته است.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ششم ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار می‌ شود.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »