... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۶ تیر ۱۴۰۱ - 11:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش شمار بیماران تب کریمه کنگو در کشور/ ۱۲ نفر در اردبیل و خوزستان شناسایی شدند

تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور رویت می شود.

سیاست شرق _ معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: تاکنون ۸ بیمار به دلیل بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان بستری شده اند که از این تعداد، ابتلای ۳ نفر قطعی بوده است.

به نقل از خبرنگار مهر، محمد جعفر زاده ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش بیماران تب کریمه کنگو در اردبیل اظهار کرد: تاکنون ۸ بیمار به دلیل بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان بستری شده اند که از این تعداد، ابتلاء ۳ نفر قطعی بوده است.

وی از بستری ۳ بیمار محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل در ۲۴ ساعت گذشته نیز خبر داد و گفت: این سه بیمار که یک خانم ۵۴ ساله، یک آقای ۱۶ ساله و یک کودک ۷ ساله هستند با سابقه گزش کنه و یا تماس با دام بودند که با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایشات اولیه، مورد محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تشخیص داده شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با «کنه هیالوما» است که در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها با دست له شوند، گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور و اکثراً در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.

جعفرزاده بیان کرد: «انجماد گوشت» سبب از بین رفتن ویروس CCHF نمی‌شود و گوشت‌های مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شده و می بایست از مصرف گوشت‌های تازه خودداری شود.

وی با بیان اینکه از خرید و استفاده گوشت‌هایی که در کنار جاده‌ها، کشتار و عرضه می‌شوند و همچنین ذبح دام در منزل، جداً خودداری کرد، گفت: از همشهریان تقاضا داریم نکات لازم برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری را رعایت کنند و در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیر عادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

چند بیمار جدید در خوزستان

در همین رابطه، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با تایید ابتلای یک بیمار جدید به تب کریمه کنگو در این آبادان گفت: دو بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو نیز در بیمارستان بستری هستند.

در حال حاضر یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو که در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان بستری و تحت درمان قرار گرفته است و اکنون شرایط بهتری دارد.

دو بیمار دیگر مشکوک به تب کریمه کنگو نیز در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان بستری هستند که هنوز جواب آزمایش این افراد داده نشده است.

پیش از این نیز یک زن ساکن شادگان به بیمارستان خرمشهر مراجعه کرده بود که به تب کریمه کنگو مبتلا بود؛ این بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »