... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - 10:40 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل گفت که تقویت همکاری با آمریکا علیه ایران محور اصلی مذاکرات با جو بایدن است.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا، در سفر خاورمیانه ای خود، برای دیدار با مقام‌های اسرائيلی روز چهارشنبه ۱۳ ژوئيه وارد فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو شد.

به نقل از یورونیوز، رییس جمهور آمریکا قرار است در تور خاورمیانه‌ای خود ضمن ملاقات با مقامات اسرائيلی، به عربستان سعودی هم سفر کند.

یائیر لاپید که به تازگی و پس از کناره‌گیری نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر اسرائيل کار خود را آغاز کرده، گفت که ایالات متحده و اسرائيل باید یک ائتلاف جهانی قوی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کنند.

نخست وزیر اسرائيل همچنین اضافه کرد که حضور بایدن در اسرائيل نشانی از پیوند ناگسستنی میان دو کشور به شمار می‌رود.

نخست وزیر اسرائیل گفت که تقویت همکاری با آمریکا علیه ایران محور اصلی مذاکرات با جو بایدن است.

لاپید هم در سخنرانی خود هنگام ورود بایدن او را یک «صهیونیست بزرگ» و یکی از بهترین دوست‌هایی که اسرائيل تاکنون داشته برشمرد و افزود: «روابط شما با اسرائيل همواره شخصی بوده است.»

بایدن قرار است در سفر دو روزه خود، با مقام‌های اسرائيلی دیدار کند. رئيس جمهوری آمریکا پس از آن به کرانه باختری سفر می‌کند تا با محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ملاقات کند. او سپس با یک پرواز مستقیم از اسرئیل به جده می‌رود تا برای شرکت در نشست سران متحدان آمریکا در خلیج فارس حضور یابد.

این نخستین بار خواهد بود که یک رئيس جمهوری آمریکا در پروازی مستقیما از اسرائيل به عربستان سفر می‌کند، اقدامی نمادین که می‌تواند تا اندازه‌ای به تلاش‌ها برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو هم مربوط باشد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند نخستین سفر بایدن به خاورمیانه می‌تواند زمینه ساز برداشتن گام‌های بیشتری برای عادی سازی روابط میان اسرائيل و عربستان سعودی به شمار آید.

این در حالیست که در سالهای اخیر گزارش‌های غیررسمی متعددی از همکاری و گفتگوهای سیاسی و امنیتی میان اسرائيل و عربستان منتشر شده است و عادی سازی روابط بین بحرین، امارات متحده عربی، سودان و مراکش را با موافقت و چراغ سبز عربستان ها عنوان می کنند‌.

در همین حال یک مقام اسرائيلی به خبرگزاری رویترز گفته است که تل‌آویو و ریاض در حال برداشتن گام‌هایی برای رسیدن به هدف نهایی خود هستند. او در ادامه افزود: «این واقعیت که بایدن مستقیماً از اسرائیل به عربستان سعودی پرواز می‌کند پیام مهمی دارد و در برگیرند بسیاری از تحولات و روندهایی است که در ماه‌های گذشته رخ داده است.»

از سوی دیگر در بحبوحه بن بست روابط اسرائیل با فلسطینی‌ها، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، بار دیگر بر تمایل واشنگتن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت المقدس که توسط دولت سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بسته شده بود، تاکید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »