... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - 8:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار اردوغان و پوتین در سوچی

سران ترکیه و روسیه درباره اوکراین، سوریه، افزایش تجارت میان دو کشور، توسعه همکاری‌ها از جمله در زمینه‌های انرژی و صنایع دفاعی و اجرای پروژه‌های استراتژیک رایزنی خواهند کرد.

سیاست شرق _ روسای جمهور روسیه و ترکیه در حالی با یکدیگر دیدار کردند که ولادیمیر پوتین نسبت به تقویت همکاری‌های اقتصادی مسکو و آنکارا ابراز امیدواری کرد.

به نقل از آناتولی ، رجب طیب اردوغان در این دیدار خواستار تکمیل نیروگاه هسته‌ای در جنوب ترکیه توسط شرکت روس اتم روسیه شد.

ولادیمیر پوتین، روز جمعه ۱۴ مرداد در دیدار با اردوغان در شهر ساحلی سوچی در جنوب روسیه گفت: «امیدوارم امروز بتوانیم یادداشتی را برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری خود امضا کنیم.» این ابراز امیدواری پوتین در حالی است که اقتصاد روسیه شدیدا تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین از همتای ترک خود به دلیل تلاش‌هایش در زمینه دست‌یابی به توافق بین مسکو و کی‌یف در مورد تحویل غلات اوکراینی از بنادر اوکراین در دریای سیاه تشکر کرد.

پوتین همچنین بر نقش آنکارا در ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله گاز ترک استریم تأکید کرد و گفت: «شریکان اروپایی باید از ترکیه برای تضمین ترانزیت بی‌وقفه گاز روسیه سپاسگزار باشند.»

پس از تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، روابط روسیه با کشورهای غربی پرتنش شد و تلاش‌هایی برای قطع وابستگی اروپا به گاز روسیه انجام گرفت.

اما اردوغان در ابتدای دیدار خود با پوتین ابراز امیدواری کرد این دیدار «صفحه بسیار متفاوتی را در روابط روسیه و ترکیه باز کند» و افزود که هیأت‌های دو کشور گفت‌وگوهای «بسیار سازنده‌ای» به ویژه در مورد تجارت و گردشگری داشته‌اند.

در حالی که آنکارا در هفته‌های اخیر تهدید کرده به شمال سوریه حمله می‌کند، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت می‌خواهد با همتای روس خود درباره سوریه صحبت کند.

روسیه با حمله ترکیه به شمال سوریه و گروه‌های کرد مستقر در این مناطق مخالف است.

اردوغان همچنین گفت: «بحث درباره تحولات سوریه به آرامش منطقه کمک می‌کند. همبستگی ما در مبارزه با تروریسم بسیار مهم است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش گفت می‌خواهد اطمینان حاصل کند ساخت نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو به وسیله شرکت هسته‌ای روسی «روس اتم» بر اساس زمان‌بندی پیش خواهد رفت.

دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کرملین نیز پیشتر در این باره گفته بود: ولادیمیر پوتین و اردوغان احتمالا در نشست جمعه در سوچی درباره اوضاع ناگورنو-قره‌باغ نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

پوتین و اردوغان آخرین بار کمتر از یک ماه پیش (۱۹ ژوییه) در حاشیه یک اجلاس سه‌جانبه با مقام‌های ایرانی در تهران، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »