... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - 4:26 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ساخت کوچک ترین دستگاه تصفیه آب دریا

دستگاه فعلا برای فروش و استفاده تجاری نیست، اما نمونه اولیه می تواند 295 میلی لیتر آب آشامیدنی در ساعت تولید کند.

سیاست شرق _ دانشمندان دانشگاه MIT، یک دستگاه آب شیرین‌کن به اندازه یک چمدان و با وزن ۱۰ کیلوگرم ساخته‌اند که آب شور دریا را به آب شیرین و آشامیدنی تبدیل می‌کند.

این دستگاه که ابعادی مشابه با یک چمدان کوچک دارد، برای کار کردن به نیرویی کمتر از الکتریسیته مورد نیاز جهت شارژ یک موبایل نیاز دارد و همچنین می‌تواند نیروی خود را با استفاده از صفحات خورشیدی کوچک و قابل حمل تامین کند.

این سیستم به یک واحد نمک‌زدایی قابل حمل متکی است که می‌تواند آب ناخالص را بدون پمپاژ به آب آشامیدنی تبدیل کند. یکی از نکات مهم در طراحی این دستگاه این است که برخلاف محصولات مشابه، آب را برای تصفیه از فیلتر عبور نمی‌دهد و از میان بردن ذرات آب را به وسیله جریان الکتریکی به انجام می‌رساند. در نتیجه با حذف فیلتر، دستگاه از تعمیر و رسیدگی‌ در بلندمدت بی‌نیاز خواهد بود.

این امر سبب می‌شود تا این دستگاه به راحتی در مناطق دور افتاده و خارج از دسترس مانند جزیره‌های کوچک، کشتی‌های اقیانوس‌پیما، کمک به آوارگان بلایای طبیعی یا در عملیات‌های نظامی بلند‌مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته تیم سازنده فرآیند پیچیده ساخت این دستگاه تصفیه آب حدود یک دهه زمان برده و بخشی از این مدت فقط صرف کشف مکانیزم فیزیکی این فرآیند شده است.

اما دستگاه مورد بحث ساخته شده در دانشگاه MIT از روشی به نام ion concentration polarization (ICP) استفاده می‌کند. در روش ICP میادین الکتریکی مانند یک غشا یا پوسته در بالا و پایین مجرای آب کار گذاشته می‌شوند.

این غشای الکتریکی مذکور در مرحله بعدی و با عبور جریان آب، ذرات باردار مثبت یا منفی که شامل مواردی چون مولکول‌های نمک، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند را دفع می‌کند. این موارد دفع شده در ادامه وارد جریان آب دومی خواهند شد که در نهایت تخلیه می‌شود.

علت مصرف انرژی پایین دستگاه نیز به همین نکته باز می‌گردد که در غیاب فیلتر و پمپ‌های فشار قوی و پر مصرف، کل این فرایند با یک پمپ کم‌فشار و کم مصرف انجام می‌شود. همچنین در کنار روش ICP فرایند دیگری به نام الکترودیالیز هم به دستگاه اضافه شده تا از کیفیت تصفیه اطمینان حاصل شود.

در پایان باید گفت که به ادعای تیم سازندگان این دستگاه تاکنون از تمامی آزمون‌های آزمایشگاهی سربلند بیرون آمده و توانسته آب‌هایی با میزان متفاوت از آلودگی یا شوری را به آب آشامیدنی با کیفیتی فراتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تبدبل کند.

دستگاه فعلا برای فروش و استفاده تجاری نیست، اما نمونه اولیه می تواند ۲۹۵ میلی لیتر آب آشامیدنی در ساعت تولید کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »