... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - 4:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

برکناری افسران هندی به خاطر شلیک اشتباهی موشک کروز به سمت پاکستان‌

این موشک هنگام شلیک غیرمسلح و فاقد کلاهک انفجاری بوده و اصابت آن به منطقه‌ای مسکونی در شرق پنجاب تنها دیواری را خراب کرده و تلفاتی به بار نیاورد.

سیاست شرق _ دولت هند سه افسر نیروی هوایی این کشور را که اسفندماه گذشته، یک موشک کروز را به طور تصادفی به سمت پاکستان شلیک کرده بودند، اخراج کرد.

در اواسط اسفند سال گذشته، این موشک مافوق صوت که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشت، حین انجام سرویس و تعمیرات، بطور تصادفی شلیک شده بود. این حادثه به تشدید تنش بین این هند و پاکستان انجامید.

دولت هند بروز این حادثه را «نقص فنی» در حین تعمیر و نگهداری عنوان کرده بود و از بابت آن عمیقا ابراز تاسف کرد‌ه بود.

دولت پاکستان پس از این حادثه، به دهلی هشدار داد که «به عواقب ناخوشایند چنین سهل انگاری توجه کند» و از تکرار آن بپرهیزد.

اکنون نیروی هوایی هند روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکم پایان خدمت افسران مسئول حادثه نهم مارس (۱۹ اسفند) صادر شده است.

بنابر این بیانیه، تخطی افسران از انجام «مراحل استاندارد عملیات»، منجر به شلیک تصادفی موشک برهموس شده است.برهموس، سریع‌ترین موشک کروز مافوق صوت در جهان است که از زمین ، دریا و هوا شلیک می شود. این سلاح یک سرمایه‌گذاری مشترک بین سازمان تحقیق و توسعه دفاع هند با روسیه است که با یکدیگر شرکت براه‌موس آئرو اسپیس را تشکیل داده‌اند.

این موشک هنگام شلیک به سمت پاکستان، غیرمسلح و فاقد کلاهک انفجاری بوده و اصابت آن به منطقه‌ای مسکونی در شرق پنجاب تنها دیواری را خراب کرده و تلفاتی به بار نیاورد.

یک فرمانده ارتش پاکستان گفته بود که این موشک «بسیاری از پروازهای مسافری و بین‌المللی در حریم هوایی هند و پاکستان» و همچنین «جان و اموال بسیاری را در زمین» به خطر انداخت. بنابر اعلام نیروی هوایی پاکستان، این موشک کروز با سرعتی در حدود سه برابر سرعت صوت در حرکت بود و قبل از سقوط ۱۲۴ کیلومتر حریم هوایی پاکستان را پیموده بود.

موشک‌های کروز مانند هواپیما هستند و با موتور جت کار می‌کنند. از این رو سرعت و ارتفاع پرواز آنها معمولاً کمتر از موشک‌های بالستیک است. موشک‌های کروز در تمام طول پرواز از محدوده جو زمین خارج نمی‌شوند. آنها می‌توانند در ارتفاع بسیار پایین (چند متر بالاتر از سطح زمین) حرکت کنند. همین قابلیت باعث می‌شود که شناسایی آنها به وسیله رادار دشوارتر باشد.

موشک‌های کروز را می‌توان از زمین، هوا یا دریا پرتاب کرد. آنها تا رسیدن به هدف کاملا هدایت می‌شوند. موشک‌های کروز می‌توانند ارتفاع پرواز و مسیر حرکت خود را بارها تغییر دهند.

موشک‌های کروز در تمام طول پرواز از محدوده جو زمین خارج نمی‌شوند و تا رسیدن به هدف کاملا هدایت می‌شوند

هند در حال حاضر از لحاظ هزینه نظامی سومین کشور بزرگ جهان، پس از آمریکا و چین، و دومین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان است.

دولت نارندرا مودی اکنون میلیاردها دلار برای تقویت تولیدات داخلی در تجهیزات دفاعی هزینه می‌کند. هند همچنین دارای ذخیره انبوهی از کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک است.

ارتش هند با ۱.۴ میلیون پرسنل، یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان هند – و جهان – است.

برای بسیاری از جوانان هندی، این شغلی مطمئن و مورد علاقه است.

هر سال حدود ۶۰ هزار پرسنل بازنشسته می‌شوند و ارتش حدود ۱۰۰ “کارزار” استخدام نیروهای تازه‌نفس برای جایگزینی آنها برگزار می‌کند.

به خاطر هزینه‌های سنگین نظامی، به ویژه «صورت حساب بسیار سنگین مستمری بازنشستگی ارتش» به تازگی گزارشی به نقل از منابعی در وزارت دفاع هند منتشر شد که بنابر آن دولت این کشور در حال بررسی پیشنهادی برای استخدام سربازان برای مدت معین است که “تور سه ساله خدمت” نیز نامیده می‌شود.

وجود تخاصم در مرزهای هند به این معنی است که ارتش باید همیشه برای مبارزه با دو جنگ زمینی همزمان علیه رقبای دارای سلاح هسته‌ای، پاکستان و چین، آماده باشد.

ده‌ها هزار نیروی هندی هنوز در بن‌بستی تنش‌آمیز بر سر مرز مورد مناقشه هیمالیا با چین صف‌‌آرایی دارند. حدود نیم میلیون سرباز در کشمیر تحت کنترل هند حضور دائمی دارند.

منبع: سیاست شرق، هندوستان تایمز و سایر وبسایت ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »