... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - 2:31 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به بایدن، نسبت به توافق با ایران

در این نامه درخواست شده است که دولت قبل از انتشار کامل توافقنامه هسته ای و امضاء آن با ایران، به کنگره اطلاع رسانی و از نظر سایر ذینفعان مطلع شود.

سیاست شرق _ نزدیک به ۴۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله ۳۰ نماینده دموکرات، پیش‌نویس نامه‌ای را به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را امضا کرده‌اند که از توافق احتمالی با ایران ابراز نگرانی و خواهان هماهنگی بیشتر با کنگره شدند.

به نقل از رسانه های آمریکایی، این نامه توسط جاش گاتهایمر (D-NJ) عضو مجلس نمایندگان منتشر شد و جدیدترین نامه، خطاب به جو بایدن رئیس آمریکا است که بیش از ۴۰ نمایندگان آن را امضا کرده اند.

در این نامه ایرادات خاصی به مفاد گزارش تعدیل تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و لغو تحریم‌های بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران ابراز شده است.

قانونگذاران همچنین معتقدند که روسیه نباید اجازه داشته باشد به عنوان «مخزن مواد هسته‌ای غنی‌شده ایران» عمل کند.

قانونگذاران آمریکایی، مخالفت خود را با اجازه مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای با ایران از جمله یک پروژه هسته‌ای غیرنظامی ۱۰ میلیارد دلاری که طبق گزارش‌ها دولت با لغو تحریم‌ها برای آن موافقت کرده است، ابراز داشته اند‌.

در این نامه درخواست شده است که دولت قبل از انتشار کامل توافقنامه هسته ای و امضاء آن با ایران، به کنگره اطلاع رسانی و از نظر سایر ذینفعان مطلع شود.

قانونگذاران با طرح نگرانی خود را درباره مفاد خاص خود به متن پیشنهادی، با طرح ادعای تلاش‌های اخیر ایران برای حمله به شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا ، هرگونه کاهش تحریم‌ها را نامناسب خواندند.

بنا به همین گزارش، روز سه‌شنبه یک مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تهران و واشنگتن بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ توافق کرده‌اند و ظرف دو تا سه هفته دیگر شرایط را اعلام خواهند کرد.

.این نامه در شرایطی نوشته شده که دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران چند هفته پیش در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است. آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران و آمریکا، هر دو را «معقول» توصیف کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »