... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - 3:51 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پوتین: کشورهای غربی مانع از عرضه غلات و کود می‌شوند

پوتین: دروغ گفتن به رویه تعدادی از کشورهای غربی در دهه‌ها و قرن‌های اخیر تبدیل شده است.

سیاست شرق _ رئیس‌جمهوری روسیه از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: کشورهای غربی مانع از عرضه غلات و کود می‌شوند، در حالی که ریاکارانه فدراسیون روسیه را به بحران جهانی غذا متهم کرد.

به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، روز پنجشنبه، در دومین آیین آغاز به کار دومین نشست نشست روسیه و کشورهای آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه، که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره آفریقا در حال برگزاری است، در ادامه به توافق روسیه،‌ اوکراین،‌ترکیه و سازمان ملل متحد درباره انتقال غلات اوکراین و کود و محصولات روسیه از طریق دریای سیاه که ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ منعقد شد اما کمتر از یکسال بعد، روسیه از تمدید آن به دلیل عدم اجرای تعهدات در قبال این کشور خودداری کرد، پرداخت.
پوتین با ارائه آماری در این زمینه گفت: در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین خارج شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

وی با بیان اینکه دروغ گفتن به رویه تعدادی از کشورهای غربی در دهه‌ها و قرن‌های اخیر تبدیل شده است، تصریح کرد: هیچ یک از شروط فدراسیون روسیه در راستای تمدید قرارداد غلات محقق نشد و از ۲۶۰ هزار تن کودهای تولید روسیه که در اروپا مسدود شده‌اند، تنها دو محموله کوچک به مالاوی و کنیا در آفریقا ارسال شده است.

پوتین با بیان اینکه روسیه سهم قابل توجهی در امنیت غذایی جهان دارد، گفت:‌ مسکو آماده ارسال رایگان غلات به کشورهای نیازمند آفریقایی با در نظر گرفتن رکورد برداشت محصول است.
وی ادامه داد: روسیه آماده ارسال ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات به زیمبابوه، بورکینافاسو، سومالی واریتره در چهار ماه آینده است.

پوتین در ادامه ابراز امیدواری کرد که روسیه بتواند در آینده نزدیک یک منطقه صنعتی در نزدیکی کانال سوئز در مصر راه اندازی کند.
وی گفت: محصولات تولید شده در این منطقه صنعتی در منطقه کانال سوئز به تمام کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد.
وی در ادامه آمادگی روسیه برای گسترش شبکه نمایندگی‌های تجاری، تأسیس شعبه‌ دانشگاه‌های روس، توسعه آموزش زبان روسی و ارتقای آموزش متوسطه و عمومی در آفریقا را اعلام کرد و گفت:‌ هم‌اینک تقریبا ۳۵ هزار دانشجو از آفریقا در دانشگاه‌های روسیه در حال تحصیل هستند که این آمار در حال افزایش است.

پوتین با بیان اینکه روسیه علاقه‌مند به توسعه همکاری با همه کشورهای آفریقایی است، گفت:‌ روسیه ۱٠ آزمایشگاه سیار به آفریقا ارائه خواهد کرد و صدها متخصص کشورهای آفریقایی را به عنوان بخشی از برنامه مشترک کنترل عفونت آموزش خواهد داد.

به نقل از نیویورک تایمز، پاتریارک کریل اول، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه نیز، روز پنجشنبه از غرب به دلیل ترویج «ضد ارزش‌ها» مانند حمایت از همجنس‌گریان انتقاد کرد.

وی در سخنانی پس از پوتین و رئیس جمهور روسیه، گفت: «بیشتر کشورهای آفریقایی به طور قاطعانه قانونی شدن اتحادیه های به اصطلاح همجنسگرایان، اتانازی و سایر پدیده های گناه آلود را در سطح قانونی رد می کنند.

کریل گفت: “همه اینها، بدون شک، مواضع ما را به هم نزدیکتر می کند.”

دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا،(پس از اجلاس ۲٠۱۹)، روز چهارشنبه با حضور ۱۷ تن از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای آفریقایی در سن‌پترزبورگ گشایش یافت. با این حال، اجلاس ۲٠۱۹ با حضور حداکثری حدود ۵۴ کشور آفریقایی برگزار شده بود که نشان دهنده، تاثیر جنگ اوکراین و فشارهای کشورهای غربی بر کشورهای آفریقایی جهت عدم شرکت در اجلاس ۲٠۲۳ بود.

این اجلاس، که پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد، بنا بر اعلام میزبان،‌ شمار زیادی از موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دولتی و بین بخشی بین مسکو و کشورهای قاره سیاه در حاشیه این اجلاس امضا می‌شود.
پیش از آغاز این اجلاس،‌ دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرده بود که کشورهای غربی فشار بی سابقه ای بر کشورهای آفریقایی برای جلوگیری از نشست آتی روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ اعمال کرده اند و به آن ادامه می دهند.
 قرار است در اجلاس آتی سن‌پترزبورگ، یک بیانیه جامع، تعدادی بیانیه مشترک و برنامه اقدام مجمع مشارکت روسیه و آفریقا برای دوره زمانی تا سال ۲۰۲۶ میلادی تصویب شود.
از سال ۲۰۱۹ و برگزاری نخستین اجلاس سران روسیه و آفریقا تاکنون، روسیه کمیسیون‌های بین دولتی دوجانبه برای همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری با بسیاری از کشورهای این قاره راه اندازی کرده است و قرار است شبکه سفارت ها و نمایندگی های تجاری روسیه در آفریقا توسعه یابند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »