... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - 10:16 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

درخواست عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، روی میز شورای امنیت قرار گرفت

درخواست فلسطینی‌ها از سال ۲۰۱۱ برای عضویت کامل در سازمان ملل همچنان در دست بررسی است و شورای امنیت تصمیم رسمی در این باره نگرفته است.

سیاست شرق _ منابع رسانه‌ای از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی درخواست عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل طی امروز دوشنبه خبر دادند.

به نقل از وبسایت شورای امنیت سازمان ملل متحد، هیئت مالت در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت را در اختیار دارد، اعلام کرد که این شورا روز دوشنبه جلسه‌ای را پشت درهای بسته برگزار می‌کند تا درباره درخواست فلسطین برای پذیرش آن به عنوان عضو دائم سازمان ملل را بحث کند.

«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که در ماه جاری میلادی درباره عضویت کامل فلسطین در این سازمان بین‌المللی رای‌گیری کند.

اعضای شورای امنیت امروز، ۸ آوریل، در برای بررسی درخواست فلسطین که در نامه ۲ آوریل به دبیرکل برای بررسی مجدد درخواست عضویت در سازمان ملل در 23 سپتامبر ۲۰۱۱ ارسال شده است، رایزنی های بسته و پس از آن جلسه ای علنی برگزار خواهند کرد.

دبیرکل این درخواست را در نامه ۳ آوریل (S/2024/286) به شورای امنیت ارسال کرد. پذیرش اعضای جدید در سازمان ملل توسط مجمع عمومی با پیشنهاد شورای امنیت تصمیم گیری می شود. به طور کلی، گام بعدی پس از درخواست عضویت این است که شورا یک جلسه رسمی برگزار کند و درخواست را به کمیته دائمی پذیرش اعضای جدید ارجاع دهد.

نماینده فلسطین ادامه داد: هدف این است که این درخواست در ماه جاری در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت تایید شود، اما آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی می‌تواند آن را وتو کند. این درخواست در صورت تایید شورای امنیت باید مورد تایید دو سوم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل نیز قرار بگیرد.

سابقه درخواست عضویت فلسطین

در رایزنی های امروز، اعضای شورا تعیین خواهند کرد که آیا کمیته این موضوع را بررسی خواهد کرد یا شورا به طور مستقیم به آن رسیدگی خواهد کرد. ماده ۵۹ آیین‌نامه داخلی موقت شورای امنیت می‌گوید: «مگر اینکه شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند، درخواست توسط ریاست شورای امنیت به کمیته‌ای از شورای امنیت ارجاع می‌شود که هر یک از اعضای شورای امنیت در آن نماینده خواهند بود. ” اگر شورا با ارجاع درخواست پذیرش دولت فلسطین به کمیته موافقت کند، آن جلسه کمیته می تواند امروز بعدازظهر برگزار شود. پس از بررسی های خود، اگر کمیته در نهایت پذیرش را توصیه کند، معمولاً پیش نویس قطعنامه را به شورا ارائه می کند. اگر در مورد توصیه کمیته اختلاف نظر وجود نداشته باشد، شورا این قطعنامه را تصویب خواهد کرد.

در سال‌های اخیر، برای مثال در مورد سودان جنوبی در ژوئیه ۲۰۱۱، این کار “بر اساس تفاهم به دست آمده در رایزنی‌های قبلی” و بدون جلسه یا رای گیری انجام شده است.

از سال ۱۹۷۱، شورا به طور کلی تصمیم گرفته است که درخواست های عضویت را به کمیته دائمی خود ارجاع دهد، اما در گذشته، توصیه های مستقیمی نیز در مورد پذیرش بدون ارجاع به کمیته ارائه کرده است. در صورت مخالفت با ارجاع، رئیس شورا می تواند پیشنهاد کند که ارجاع موضوع به کمیته در دستور کار شورا قرار گیرد و درخواست رأی گیری کند. این یک رای رویه ای خواهد بود که نیاز به ۹ رای دارد و حق وتو قابل اجرا نخواهد بود. اگر این پیشنهاد پذیرفته نشود، این درخواست توسط شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این مرحله، یکی از اعضای شورا می تواند انتخاب کند که پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کند که در آن پذیرش متقاضی در سازمان ملل به مجمع عمومی توصیه می شود.

از آنجایی که پذیرش عضویت در سازمان ملل یک موضوع اساسی است، نیاز به موافقت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورا دارد و حق وتو اعمال می شود. رویه گذشته موارد متعددی را نشان داده است که درخواست پذیرش متقاضی به دلیل حق وتوی حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت رد شده است. اگر شورا درخواست را توصیه نکند یا رسیدگی به درخواست را به تعویق بیندازد، شورا باید گزارش ویژه ای را به مجمع عمومی ارائه کند که به نوبه خود می تواند از شورا بخواهد در مورد آن تجدید نظر کند. از سال ۱۹۷۶ هیچ عضو جدیدی وتو نشده است.

در مجمع عمومی، پذیرش یک عضو جدید یک “سوال مهم” است که نیاز به اکثریت دوسوم دارد. در حالی که محدودیت های زمانی مندرج در قوانین ۵۹ و ۶۰ آیین نامه داخلی موقت شورا در مورد ارجاع درخواست عضویت به مجمع عمومی وجود دارد، به نظر می رسد که آنها قصد دارند به جای الزام کمیته، به مجمع عمومی زمان کافی برای بررسی توصیه شورا بدهند. یا شورا در یک بازه زمانی معین تصمیم بگیرد. این امکان وجود دارد که اگر شورا آمادگی تصمیم گیری در مورد درخواست فلسطین را نداشته باشد، می تواند تصمیم بگیرد که آن را برای مدت نامحدودی به کمیته ارسال کند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد رویه و رویه گذشته مربوط به روند پذیرش یک عضو جدید سازمان ملل، به گزارش به روز ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱ ما مراجعه کنید .)

در ۲ آوریل، روسای گروه کشورهای عربی در سازمان ملل متحد (عربستان سعودی)، سازمان همکاری اسلامی (موریتانیا) و جنبش غیرمتعهدها (اوگاندا) نامه ای به دبیرکل، رئیس مجمع عمومی ارسال کردند. و رئیس شورای امنیت حمایت خود را از پذیرش کشور فلسطین به عضویت سازمان ملل اعلام کرد.

انتظار می رود شورای امنیت نشست سه ماهه خود را با موضوع “وضعیت خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین” در ۱۸ آوریل در سطح وزیران برگزار کند. اگر تحرک کمی در بررسی مجدد درخواست کشور فلسطین برای عضویت در سازمان ملل وجود داشته باشد، این موضوع ممکن است در جلسه یا قبل از آن مطرح شود.

درخواست برای بررسی مجدد این درخواست همچنین در زمانی مطرح می‌شود که اعضا در حال مذاکره بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که فرانسه درباره جنگ بین اسرائیل و حماس آغاز کرده و خواستار آتش‌بس فوری و ارائه و توزیع بدون مانع کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه است. به نظر می رسد متن پیش نویس حاوی زبانی است که ۱۳۹ کشور عضو، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند و قصد دارند از کشور فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل استقبال کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »